Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Muziek en ballingschap - Gods lof zingen in een vreemd land

Centrum voor Religie en Erfgoed RUG organiseert internationaal wetenschappelijk symposium tijdens Musica Sacra in Maastricht
16 september 2019

In het kader van het Musica Sacra Festival 2019 in Maastricht organiseert het Centrum voor Religie en Erfgoed van de Rijksuniversiteit Groningen op donderdag 19 september een internationaal symposium over muziek en religieuze ballingschap. Sprekers uit de Verenigde Staten, Europa en Nederland zullen onderzoeken hoe mensen religieuze muziek overnemen en aanpassen om hun identiteit te behouden en nieuwe identiteiten te vormen temidden van ballingschap, vlucht en sociale en politieke veranderingen. Het symposium wordt omlijst door optredens van lokale en internationale musici.

'By the rivers of Babylon'

De keynotespreker David Stowe (Michigan State University) onderzoekt hoe Psalm 137 ("Aan de rivieren van Babel") een bron van verzet en protest is geweest - van de Amerikaanse Revolutie tot Boney M's disco-hit. Het symposium wordt afgesloten met de concertlezing Beethoven and Loving our Neighbour door Mathew George en Mark Kus. Zij vertegenwoordigen Music for Life International (New York), een organisatie die concerten en aanverwante evenementen organiseert om de aandacht voor belangrijke internationale humanitaire crises over de hele wereld te bevorderen.

De onderwerpen die verder aan bod komen, lopen zeer uiteen, van het gebruik van het gregoriaans door de Franken tot Marokkaanse Anasjid-musici die een nieuw publiek vinden in het hedendaagse Europa; van de Nederlandse overname en aanpassing van de Franse protestantse vertaling van de Psalter in de 16e eeuw tot Ghanese evangelisch-christelijke muziek in Amsterdam. Optredens van Schola Maastricht, Kamerkoor Maastricht en de groep Shishani Vranckx and Friends zijn een integraal onderdeel van het programma en weerspiegelen de diverse thema's van het symposium.

Centrum voor Religie en Erfgoed

Het Centrum voor Religie en Erfgoed van de Rijksuniversiteit Groningen bevordert wetenschappelijke uitwisseling, adviseert externe belanghebbenden en organiseert publieksactiviteiten rondom het actuele thema van religieus erfgoed. Door middel van een masterprogramma in Religie en Erfgoed traint het Centrum toekomstige professionals om bij te dragen aan en leiding te geven aan een kritische reflectie op immaterieel en materieel religieus erfgoed in een diverse en veranderende wereld.

Praktische Informatie

• Datum: September 19
  • Tijd: 9.00 - 18.15 uur
  • Locatie: Jan van Eyck Academie, Academieplein 1, Maastricht