Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Theologie en Religiewetenschappen RUG wederom Topopleiding

15 november 2017

Wederom zijn onze bacheloropleidingen Theologie en Religiewetenschappen door de Keuzegids Universiteiten beide uitgeroepen tot Topopleiding. Beide opleiding krijgen een hoge waardering van onze studenten. Ze zijn zeer positief over de informatievoorziening, studiebegeleiding en hun docenten. ‘In Groningen kun je gedegen wetenschappelijk onderwijs verwachten.’

Topopleiding

Directeur Onderwijs Sipco Vellenga reageert enthousiast: ‘Wat een prachtige score. Het is een groot compliment aan al onze docenten. En geweldig dat we onze bachelorstudenten twee topopleidingen kunnen bieden.’ Decaan Mladen Popović deelt dit enthousiasme en voegt toe: ‘Deze erkenning van kwaliteit is ook een geweldige erkenning van de relevantie van onze studies. Kennis en bestudering van religie en cultuur, in heden en verleden, is van groot belang in een wereld gekenmerkt door migratie en globalisering, ongeacht of men gelovig is of niet; het is een thema dat iedereen aangaat.’

Religiewetenschappen

Vorig jaar is het nieuwe curriculum van de opleiding ingegaan met onder andere meer aandacht voor academische vorming. Dit lijkt zich nu uit te betalen. Religiewetenschappen aan de RUG onderscheidt zich met name op het gebied van wetenschappelijke vorming. Ook mag Religiewetenschappen net als vorig jaar weer het kwaliteitszegel Topopleiding hanteren. Al jaren voeren Groningen en Nijmegen de boventoon op het gebied van Religiewetenschappen. Vorig jaar werd de opleiding in Groningen als beste van Nederland aangewezen, dit jaar mag Nijmegen zich weer de beste noemen, met Groningen daar vlak achter.

De Keuzegids over Religiewetenschappen: ‘De lessen zijn uitdagend en inspirerend. De toetsing sluit goed op de lessen aan en weet kennis en inzicht op een geschikte manier te testen. De RU, UU en RUG mogen zich dit jaar topopleiding noemen. Onder andere de faciliteiten zoals de onderwijsruimtes zijn hier goed op orde. In Groningen kun je gedegen wetenschappelijk onderwijs verwachten.’

Theologie

De bacheloropleiding Theologie mag zich voor het zesde jaar op rij Topopleiding noemen met een geweldige score van 90 punten, en bewijst daarmee het constante hoge niveau van de opleiding. Maar net als vorig jaar scoort de TU Apeldoorn nog net iets beter. De Keuzegids over beide opleidingen: ‘ De TUA en de RUG hebben zeer enthousiaste studenten. De stof is uitdagend en op niveau. Daarnaast waarderen de studenten de ‘studeerbaarheid’ van het programma. De deadlines zijn mooi verspreid over het jaar waardoor het goed te doen is om deadlines te halen.’ Daarmee lijkt het doel bereikt van de curriculum herziening die vorig jaar ook voor deze opleiding is doorgevoerd.

Landelijk gezien komt Theologie aan de RUG op een vijfde plaats binnen de Geesteswetenschappen. Twee andere Geesteswetenschappelijke opleidingen van de RUG staan ook in deze top 5: Filosofie (2) en Minorities and Multilingualism (4). Het is dan ook niet verwonderlijk dat de RUG door de Keuzegids is uitgeroepen tot beste brede klassieke universiteit van Nederland.

Keuzegids Universiteiten

De Keuzegids Universiteiten wordt jaarlijks uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) en is bedoeld voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op universitaire bacheloropleidingen. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen (Nationale Studentenenquête), gegevens van Studiekeuze123 en visitatierapporten van de NVAO. Voor de masteropleidingen bestaat een aparte keuzegids masters.

Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:19