Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Méadhbh McIvor nieuwe universitair docent Religion, Law and Human Rights

01 september 2017

Dr. Méadhbh McIvor is per 1 september 2017 benoemd als universitair docent Religion, Law and Human Rights aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen. De oorspronkelijk uit Ierland afkomstige Dr. McIvor doceerde hiervoor sociale antropologie aan University College London (UCL) en de London School of Economics (LSE).

Dr. Méadhbh McIvor

Perfecte match

Méadhbh was meteen enthousiast toen ze over de positie in Groningen hoorde: “Toen ik de naam van de functie las, kon ik het haast niet geloven. Het leek wel alsof die was bedacht met mij in het achterhoofd. Ik had namelijk net vijf jaar onderzoek gedaan naar de interactie tussen religie, wet en mensenrechten voor mijn PhD, en mijn primaire onderwijstaken bij UCL waren ook gericht op deze thema’s. Hoe meer ik over de functie las, hoe meer het een perfecte match leek.”

Lang verhaal kort: Méadhbh bleek de geschikte kandidaat te zijn en werd voor de functie geselecteerd! Ze zal gaan werken aan de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, waar ze deel gaat uitmaken van de vakgroep Christendom en Ideeëngeschiedenis. “Hier ga ik twee nieuwe cursussen opzetten voor het eerste semester: een bachelormodule over antropologische benaderingen van wet en religie ('Law and Religion: Anthropological Approaches') en een mastercursus over religie en mensenrechten ('Religion and the Politics of Human Rights'),” licht ze toe.

Expertise & ambitie

“Ik ben sociaal antropoloog met een bijzondere interesse voor het snijvlak van wet en religie. Zo heb ik langdurig veldonderzoek gedaan onder conservatieve christelijke gemeenschappen in Londen. Mijn onderzoek focust op de manieren waarop deze christenen zich verhouden tot de publieke sfeer, specifiek tot de wettelijke kaders daarvan. Ook heb ik geschreven over de vele manieren waarop ‘religie’ wordt begrepen of voorgesteld in verschillende contexten, variërend van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens tot religieuze emoji’s op onze smart phones. Wat mijn academische ambities betreft, is mijn huidige doel om een monografie te schrijven op basis van mij PhD-onderzoek. Als dit boek af is, wil ik graag veldwerk gaan doen onder conservatieve christenen in de VS. Ik ben vooral geïnteresseerd in het onderzoeken van het politieke engagement van evangelicals in het tijdperk van Trump.”

Centre for Religion, Conflict and Globalisation

Waar kijkt Méadhbh het meest naar uit? “Naar het samenwerken met mijn nieuwe collega’s, met name in de vakgroep en het Centre for Religion, Conflict and Globalisation (CRCG). Er zijn zoveel geweldige wetenschappers hier aan de RUG, die bezig zijn met zeer interessante en belangrijke thema’s. Denk aan de betekenis van secularisme, de politiek van de verschillen, hoe om te gaan met conflicten. Ik begin hier toevallig precies als het CRCG zijn vijfde verjaardag viert. Dat betekent dat ik precies op tijd kom voor de jubileumconferentie ‘Reimagining Difference: Being, Thinking and Practicing Beyond Essentialism' die gehouden wordt van 13-15 september. Ik ben erg verheugd dat ik deel kan nemen aan dit fantastische evenement.”

Urgente kwesties

“Ik heb erg veel zin om bij een faculteit te gaan horen die zoveel diversiteit in huis heeft. Er vindt zoveel vernieuwend onderzoek plaats aan de RUG, en wat ik misschien wel het meest geweldig vind, is dat dit niet alleen ‘ivoren toren’ dingen betreft. Het draait juist om de urgente kwesties van onze tijd, zoals hoe we in pluralistische samenlevingen met verschillen om moeten gaan, hoe je omgaat met verschillende opvattingen over wat goed is, wat concepten als ‘tolerantie’ en ‘diversiteit’ in de praktijk betekenen, en of ze wel zo onschuldig zijn als we vaak willen denken. Er zijn aan de RUG veel discussies gaande waar ik graag aan mee zal doen! De universiteit heeft bovendien een internationaal gevoel en veel internationaal personeel, wat de overgang naar Groningen na tien jaar in Londen makkelijker zal maken.” De faculteit wenst Méadhbh een warm welkom!

Laatst gewijzigd:01 september 2017 11:29