Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Elsevier: voor een religieopleiding moet je in Groningen zijn

01 oktober 2015

Hoogleraren uit het vakgebied zetten Groningen met stip op 1: als je een religiestudie wilt doen, kun je dat het beste aan de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG doen. Onze studenten denken er net zo over. Volgens hen biedt de RUG de beste Theologische bacheloropleiding en de beste Masteropleiding Theologie & Religiewetenschappen van Nederland. Dit blijkt uit de deze week verschenen Elsevier Enquête .

Volgens collega-hoogleraren op het gebied van Theologie en Religiewetenschappen is het overduidelijk; de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG is de allerbeste van Nederland. Met 41% van de stemmen staat de faculteit overtuigend bovenaan het lijstje van acht universiteiten waar je een religieopleiding kunt volgen. Sterker nog, volgens de hoogleraren is de opleiding Theologie zelfs de een na beste opleiding in de Geesteswetenschappen in Nederland!

Oordeel studenten

Maar wat is het oordeel van onze ervaringsdeskundigen: de studenten? Op basis van de Nationale Studenten Enquête heeft Elsevier ook een studieranglijst gemaakt. Theologiestudenten plaatsen de bacheloropleiding in Groningen op de eerste plaats. De RUG onderscheidt zich vooral op het onderdeel organisatie en communicatie en de bekwaamheid van de docenten van de overige zes instellingen in Nederland waar je Theologie kunt studeren. In deze opleiding wordt nauw samengewerkt met de Groningse vestiging van de PThU die een deel van de vakken verzorgt. Vorig jaar behaalde de opleiding in Groningen een gedeelde eerste plaats met de Theologische Universiteit Apeldoorn, dit jaar is Apeldoorn nipt tweede geworden.

Beste Studies Elsevier 2015

Ook voor de eenjarige masteropleiding Theologie & Religiewetenschappen geldt dat je volgens studenten het beste af bent in Groningen, gevolgd door Nijmegen. Ook hier dankzij onze uitmuntende docenten. De tweejarige Research Master scoort ook goed, maar helaas zijn van andere Research Masters in het land niet genoeg data bekend voor een eerlijke vergelijking.

De bacheloropleiding Religiewetenschappen in Groningen moet voorlopig genoegen nemen met een derde plaats achter Nijmegen en Utrecht. Maar opleidingsdirecteur dr. Sipco Vellenga verwacht in de toekomst beter te gaan scoren: 'In 2016 starten we met een geheel herzien curriculum waarin de thema's religieuze en culturele diversiteit en religie en conflict centraal staan. We stellen ze aan de orde in modulen over rituelen en heilige plaatsen in religieuze contexten. We gaan nieuwe vakken geven over de rol van religie in de actuele politiek en media. Ook komt er gedurende de gehele studie meer aandacht voor onderzoeksvaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt.’

Onderzoek Elsevier

Circa 2.000 hoogleraren gaven aan welke universitaire opleidingen zij binnen hun vakgebied het beste vinden. Zij beoordeelden de kwaliteit van het bachelorprogramma, het aanbod van masteropleidingen en de kwaliteit van docenten en wetenschappelijke publicaties. Ze mochten geen cijfers geven aan hun eigen faculteit.

Maar het onderzoek is in de eerste plaats gebaseerd op de oordelen van ruim 230.000 studenten. Deze oordelen komen uit de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête. Hierin beoordelen de studenten hun opleiding en universiteit op aanwezige faciliteiten, de inrichting van de opleiding, de kwaliteit van onderwijs en docenten, de toetsing en de interne organisatie en communicatie.

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 11:05