Lezing Hilda Amsing: Experimenteren in het onderwijs. Onderwijsvernieuwing en onderwijswetenschap volgens Leon van Gelder (30 september)
Lezing van het Centrum voor Universiteits- en Wetenschapsgeschiedenis
Dr. Hilda Amsing (Pedagogiek, RUG) Experimenteren in het onderwijs. Onderwijsvernieuwing en onderwijswetenschap volgens Leon van Gelder (1913-1981)
Ons schoolsysteem is, het blijkt uit allerlei onderzoekingen,een elite-vormend, antidemocratisch stelsel". Aldus de in 1964 bij de Groningse universiteit aangestelde hoogleraar onderwijskunde Leon van Gelder. Afkomstig uit een Amsterdams joods en socialistisch arbeidersmilieu, en gevormd door de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC) en de kweekschool, zette Van Gelder zich in voor onderwijskansen voor arbeiderskinderen, vormgegeven in de Middenschool. Maar als oud-leraar ging zijn belangstelling ook uit naar het verbeteren van het onderwijs in de klas, wat leidde tot het binnen lerarenopleidingen befaamde onderwijspakket Didactische Analyse. Wat verbond deze twee thema's in Van Gelders werk met elkaar en hoe zag hij de samenhang tussen onderwijsvernieuwing en onderwijsonderzoek?
Dinsdag 30 september, 17.30 uur Collegezaal op de vierde verdieping van de Universiteitsbibliotheek
Laatst gewijzigd: | 29 september 2014 10:26 |
Meer nieuws
-
16 april 2024
RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information
De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...
-
02 april 2024
Vliegen op houtstof
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...