Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eelco Glas ontvangt Florentino García Martínez Research Master Scholarship

02 september 2014

Professor Mladen Popović van het Qumran Instituut heeft op 3 september 2014 de Florentino García Martínez Research Master Scholarship voor excellente studenten uitgereikt aan Eelco Glas. De bekendmaking vond plaats tijdens de opening van het academisch jaar van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap in de Der Aa-kerk te Groningen.

De studiebeurs van € 1000 is bedoeld om een deel van de kosten voor de tweejarige Research Master Religion and Culture te dekken en zo bijzonder getalenteerde studenten te helpen bij het opzetten van hun academische carrière. De beurs is specifiek bedoeld voor studenten die zich bezighouden met bestudering van de Hebreeuwse Bijbel, het vroege Jodendom en de Dode Zeerollen.

Eelco Glas. foto: Yllsee (www.yllsee.nl) / de Bekroning (www.bekroningfotografie.nl)

De Florentino García Martínez Scholarship is mogelijk gemaakt dankzij Jan Overmeer, lid van het bestuur van het Ubbo Emmius Fonds en actief ondersteuner van het onderzoek van het Qumran Instituut.

Eelco Glas

Eelco Glas (1991) behaalde deze zomer zijn Bachelor Theologie bij de RUG. Vanaf het begin van zijn studie onderscheidde hij zich van zijn medestudenten met zijn intelligente vragen, studietoewijding en intellectuele nieuwsgierigheid. Met extra literatuurstudies naast de reguliere vakken verdiepte Eelco zijn kennis van de Hebreeuwse Bijbel en van de religie, geschiedenis en cultuur van het oude Israël. Hij nam deel aan archeologische opgravingen bij Tell Abu Sarbut in Jordanië samen met onderzoekers gelieerd aan de vakgroep Jewish, Christian, and Islamic Origins van de faculteit.

Eelco’s bachelorscriptie over Genesis 15 en de ontstaansgeschiedenis van de Pentateuch is een evident voorbeeld van de reikwijdte van zijn toewijding aan het onderzoeksveld, zijn methodologische precisie en zijn vermogen een bijzonder lastig onderwerp eigen te maken. Met deze scriptie toont hij duidelijk zijn potentieel als toekomstig wetenschappelijk onderzoeker aan.

Over Florentino García Martínez

Florentino García Martínez was directeur van het Qumran Instituut aan de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG van 1992 tot 2007. In deze periode groeide hij uit tot de grootste kenner van de Dode Zeerollen en het vroege jodendom. In 2004 is hij benoemd als buitenlands lid van de KNAW en in 2008 werd hij geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Florentino García Martínez heeft een enorme invloed gehad op de ontwikkeling van de internationale bestudering van de Dode Zeerollen tot een onafhankelijke academische discipline. Onder zijn leiding werd het Qumran Instituut wereldberoemd. Om zijn prestaties binnen het veld en voor de faculteit te eren, heeft de beurs zijn naam gekregen.

Binnenkort kunnen nieuwe studenten zich aanmelden voor de volgende ronde van de Florentino García Martínez Scholarship.

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 13:02