Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eredoctoraat voor prof. José Casanova

03 juni 2014

De Rijksuniversiteit Groningen reikt op 13 juni 2014 tien eredoctoraten uit, onder meer aan professor José Casanova, hoogleraar aan het Berkley Center van Georgetown University Washington DC en hoofd van het onderzoeksprogramma “Globalization, Religion and the Secular”. De faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG heeft Casanova voorgedragen voor dit eredoctoraat vanwege zijn grote verdiensten op het gebied van de godsdienstsociologie.

José Casanova

Casanova geniet vooral bekendheid vanwege zijn boek Public Religions in the Modern World (1994). In dit standaardwerk binnen de sociologie van religies onderzoekt Casanova de rol die religies spelen in de moderne maatschappij. Vanaf de jaren ‘80 van de vorige eeuw rukten religies zich los uit hun gesloten omgevingen en maakten vaker en zichtbaarder deel uit van het openbare leven. Casanova noemt deze verschuiving “deprivitization”. In zijn huidige onderzoek over religie en globalisering richt hij zich op minderheden en de opbouw van transnationale netwerken, identiteiten en structuren.

Publiekslezing

In het kader van de uitreiking geeft Casanova op 11 juni een lezing in de Doopsgezinde Kerk in Groningen met de titel “The Jesuits and Globalization: Christian Universalism, Cultural Particularism, and the Challenges of Glocal Inculturation”. De lezing onderzoekt de rol van jezuïeten als pioniers en wereldburgers van de vroeg moderne tijd, en analyseert in het bijzonder de methodes die zij gebruikten om zich aan te passen.

Paneldiscussie

Op 12 juni organiseert de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap een openbare paneldiscussie over de vraag wat de terugkeer van religie in het publieke domein betekent voor het seculiere moderne Europa. Dr. Erin Wilson (directeur Centre for Religion, Conflict and Globalisation) leidt de discussie. Het panel bestaat uit dr. Kim Knibbe (sociologie), dr. Christoph Jedan (filosofie), prof. Herman Paul (secularisatie studies), en prof. Kocku von Stuckrad (religiewetenschap). Elk van de panelleden geeft een analyse van de hoofdvraag vanuit zijn/haar vakgebied. Vervolgens zal prof. Casanova op deze bijdragen reageren waarna het publiek kan deelnemen aan de discussie.

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 13:01