Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Waarom voeren wij oorlog?

Tweede University Colloquium RUG met prof. Steve Mason
12 februari 2014

Oorlogen zijn extreem destructief, kosten vele mensenlevens en ook overwinnaars lijden vreselijke verliezen. Toch blijven we elkaar bestrijden, waarom? Hoe beginnen oorlogen? Welke rol spelen ideologie, angst, agressie, verzet tegen onderdrukking en materiële behoeften? Professor Steve Mason presenteert op 3 maart tijdens het tweede University Colloquium van de Rijksuniversiteit Groningen een belangrijke casestudie aan de hand van de oorlog die uitbrak tussen Joden en Romeinen in 66 na Christus. Dit meest verstrekkende conflict uit de oudheid heeft de loop van de wereldgeschiedenis ingrijpend veranderd. Zo heeft het de verhoudingen tussen joden en christenen eeuwenlang medebepaald, tot de twintigste eeuw toe.

Professor Steve Mason

Het Joods-Romeinse conflict is een tijdloos voorbeeld van hoe oorlogen ontstaan. Vaak wordt het conflict gezien als de onvermijdelijke climax van een botsing van twee beschavingen. Wetenschappers hebben verschillende oorzaken genoemd: religieuze, culturele, ideologische, economische of sociaal-politieke tegenstellingen. Maar wat was er werkelijk aan de hand? Was deze oorlog wel onvermijdelijk? Moeten wij onze visie op het ontstaan van oorlogen bijstellen?

Clash of Civilizations?

Professor Steve Mason (University of Aberdeen) pleit in zijn lezing ‘ Why did First-Century Jews go to war with Rome—A Clash of Civilizations?’ voor een realistische en regionale benadering en daarmee voor een heel ander beeld van dit conflict. Volgens hem was er absoluut geen sprake van een onvermijdelijk conflict tussen twee onverenigbare culturen. Daarbij richt hij zich op de aard van bestaande allianties, de invloed van lokale omstandigheden en de gevaren van zelfverdediging in tijden van extreme nationale spanningen. Dit historische voorbeeld illustreert ook hoe een grootschalige militaire invasie door een grootmacht vijanden creëert die eerst niet bestonden.

Actuele conflicten

Drie respondenten reageren vanuit moderne en actuele invalshoeken. Doeko Bosscher (Contemporaine Geschiedenis), Wout van Bekkum (Midden-Oosten studies) en Erin Wilson (Centre for Religion, Conflict and the Public Domain) zullen zaken aansnijden als Clash of Civilizations, huidige conflicten in het Midden-Oosten en de invloed van religie op politieke conflicten.

Dirk Smilde Fellowship

Professor Steve Mason (University of Aberdeen) is de eerste Dirk Smilde Fellow van het Qumran Instituut van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG. Hij is te gast bij het instituut van januari tot en met mei 2014. Het Fellowship is mogelijk gemaakt dankzij de genereuze steun van de dhr. Dirk Smilde aan het Qumran Instituut v ia het Ubbo Emmius Fonds van de RUG. De fellowship is bedoeld om topwetenschappers voor enige tijd naar Groningen te halen.

Programma

• 20.00 uur: Welkom door avondvoorzitter professor Mladen Popović, Directeur Qumran Instituut
  • 20.05 -20.30 uur: ‘Why did First-Century Jews go to war with Rome—A Clash of Civilizations?’ door professor Steve Mason
  • 20.30 - 20.45 uur: Reactie panelleden
  • 20.45 - 21.30 uur: Discussie met de zaal

3 maart, 20.00 - 21.30 uur

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen.

Toegang

gratis, aanmelden niet noodzakelijk