Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Complexiteit en collectieve creativiteit in het bedrijfsleven en in het beleid [PhD Diane Nijs, 13 februari]

07 februari 2014

Het is een ‘inconvenient truth’ zowel in de wetenschap als in de praktijk dat conventioneel verandermanagement dat gericht is op gedragsverandering slechts beperkt effectief is. Slechts 1 op de 3 verander-inspanningen zou enig positief effect hebben. Mensen laten zich namelijk niet veranderen. Als mensen al veranderen dan is dat omdat ze daar zelf voor kiezen.

De complexiteitswetenschap (The sciences of the living, non-linear dynamic systems) reiken een heel ander wetenschappelijk kader aan om naar het fenomeen veranderen te kijken en aangezien de vernetwerkte samenleving steeds meer als een open, levend systeem functioneert, biedt dit wetenschappelijk kader interessante perspectieven om hedendaagse gebeurtenissen te begrijpen en er mee om te gaan.

In de complexiteitswetenschap wordt verandering gezien als het genereren van nieuwe orde. Het proefschrift van Diane Nijs presenteert en evalueert de imagineering design methode om nieuwe orde, verandering, te genereren via een zelf-organiserend, ‘joining-up’ proces van collectieve creativiteit in een strategisch wenselijke richting.

Aan de hand van twee concrete cases, die van de stad Antwerpen en de oudste Belgische retail-keten Veritas (gelardeerd met heel wat ander case-materiaal) wordt geïllustreerd hoe het genereren van nieuwe sociale orde in zijn werk gaat. De studie gaat ten slotte in op de implicaties van de methode voor het domein organisatie ontwikkeling, het domein van strategisch denken, het domein van design denken en het domein van management educatie.

Diane Nijs deed verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door NHTV Breda University of Applied Sciences. Ze promoveert op donderdag 13 februari 2014 (14.30u) bij prof.dr. J.M.L. van Engelen. De titel van het proefschrift is: Het imagineeren van het 'butterfly-effect': complexiteit en collectieve creativiteit bij bedrijven en overheden.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:39
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...

  • 17 augustus 2018

    Lokale Lasten Calculator maakt vergelijken belastingen eenvoudig

    Voor het eerst kan iedere Nederlander zonder moeite zien hoeveel hij of zij moet betalen aan gemeente, provincie en waterschap. Vandaag presenteert het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen...