Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Wilna Meijer: "Onderwijs, weer weten waarom."

12 maart 2013
Onderwijs: weer weten waarom Wilna A.J. Meijer
Onderwijs: weer weten waarom Wilna A.J. Meijer

Wilna Meijer
Uitgever: SWP
ISBN: 9789088504112
176 pagina's
1ste druk, 2013

In het onderwijs van vandaag gaan verschoolsing en ontscholing paradoxaal genoeg hand in hand. Verschoolsing van het leven van kinderen, bijvoorbeeld in de voor- en vroegschoolse educatie van peuters en kleuters. Ontscholing van de school, bijvoorbeeld in de brede school en de ‘verlengde schooldag’. Beide ontwikkelingen hebben het besef uitgehold van waar het op school eigenlijk om gaat en om moet gaan. Weer weten waar we scholen voor hebben: met behulp van klassieke pedagogische inzichten maakt dit boek dat duidelijk. De actualiteit van dat klassieke gedachtegoed is groot, niet het minst door het kritische contrast met de ook het onderwijs regerende ideologie van de markt-economie.

Het is de hoogste tijd voor kritische distantie van al de eisen en vragen die politiek en samenleving, economie en arbeidsmarkt aan het onderwijs stellen. De school is niet de aangewezen plaats is om uiteenlopende maatschappelijke problemen op te lossen. Waar de economische dictatuur van de zogenaamd vrije markt met z’n test- en afrekencultuur overheerst, ontbreekt de ruimte voor de ware educatieve spirit van gedeelde interesse en aandacht voor de inhoud, de zaak. Het zou in scholen moeten gaan om het bieden van pedagogische ruimte aan onderwijs en vorming. Ruimte voor leraren om vanuit vakkundigheid en liefde voor een vak leerlingen te inspireren. Ruimte en tijd voor vorming, die ernstig in de knel is gekomen door dictaten van opbrengstgericht werken en rendementsverhoging. Werkdruk en prestatiedruk, tijdsdruk en de jachtigheid, die door de eisen van efficiency en effectiviteit – meer bereiken met minder middelen, en sneller, want ook dat is goedkoper – zijn gecultiveerd, staan haaks op het klimaat waarin onderwijs en vorming kunnen gedijen. Zij moeten het hebben van concentratie en rust, van aandacht voor en interesse in de zaak. Dit boek biedt een actueel pleidooi voor een klassieke zaakpedagogiek.

Laatst gewijzigd:11 februari 2020 15:47

Meer nieuws

  • 01 juli 2020

    Sander de Hosson Alumnus van het Jaar 2019

    Longarts Sander de Hosson is door de Rijksuniversiteit Groningen verkozen tot Alumnus van het Jaar 2019. Hij ontvangt de prijs voor de indringende wijze waarop hij aandacht vraagt voor de emotionele kant van de palliatieve zorg en voor het onder...

  • 01 juli 2020

    Wierenga-Rengerink dissertatieprijs 2019 voor Arpi Karapetian

    De Wierenga-Rengerink prijs voor de promovendus met de beste dissertatie in het jaar 2019 is toegekend aan mr. dr. Arpi Karapetian. Haar 502 pagina’s tellende proefschrift is getiteld Bestuurdersaansprakelijkheid uit onrechtmatige daad:...

  • 01 juli 2020

    Gratamaprijs 2020 voor Ymkje Anna de Vries

    De Gratama Wetenschapsprijs 2020 is toegekend aan dr. Ymkje Anna de Vries, verbonden aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. Zij is opgeleid in de neuro-, klinische en psychosociale wetenschappen, aan drie Groningse...