Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Modeling variability and integration of architectural patterns

27 januari 2012

Promotie: dhr. A.W. Kamal, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Modeling variability and integration of architectural patterns

Promotor(s): prof.dr. P. Avgeriou

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Systematisch programmeerproblemen oplossen

Software-programmeurs maken bij hun ontwerpen vaak gebruik van architectuurpatronen. Voor passende oplossingen moeten die patronen gemodelleerd worden in verschillende vormen of varianten. Ahmad Kamal verrichtte onderzoek naar de mogelijkheden om meer systematiek in deze manier werken aan te brengen.

Een uitdagende taak, want de variabiliteit van architectuurpatronen is groot. Bovendien is het in de praktijk vaak nodig om meerdere patronen te integreren. In zijn onderzoek tracht Kamal het probleem van de variabiliteit te verkleinen door de patronen te categoriseren. Het integratieprobleem pakt hij aan met een relatieset waarin de effectiviteit van de integratie wordt aangeven.

Ahmad Kamal (Pakistan, 1979) studeerde Software Engineering aan het Blekinge Institute of Technology (Zweden). Het onderzoek werd uitgevoerd aan de afdeling Mathematics and Computer Science van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:03