Higher education policies and funding mechanisms. Towards effective mechanisms for financing higher education in Ghana based on international experiences
Promotie: dhr. E. Newman, 16.15 uur, Doopsgezinde kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen
Proefschrift: Higher education policies and funding mechanisms. Towards effective mechanisms for financing higher education in Ghana based on international experiences
Promotor(s): prof.dr. W.H.A. Hofman, prof.dr. C.W.A.M. van Paridon
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Begrotingssysteem voor het hoger onderwijs in Ghana doorgelicht
Promovendus Newman onderzocht hoe de regering van Ghana, door te leren van de internationale goede praktijken, haar begrotingssysteem voor het hoger onderwijs kan verbeteren om de prestaties in het hoger onderwijs op een hoger plan te brengen.
Financieringsmechanismen worden gebruikt om overheidsmiddelen toe te kennen aan instellingen voor hoger onderwijs voor het realiseren van zowel overheidsdoelen als institutionele doelen. De ontwikkeling van financieringsmechanismen zou voorafgegaan moeten worden door de ontwikkeling van openbare beleidsdoelen voor het hoger onderwijs. Financieringsmechanismen worden dus gebruikt als beleidsinstrumenten voor het geven van financiële prikkels om het bereiken van beleidsdoelen voor het hoger onderwijs te bevorderen.
Door middel van een casestudy en landenvergelijkende methoden evalueerde Newman de financieringsmechanismen van vijf landen (Engeland, Zuid-Afrika, de VS (Tennessee), Australië en Nederland). Deze evaluatie vormde de basis voor de ontwikkeling van nieuwe modellen voor de financiering van het hoger onderwijs in Ghana. Tevens zijn primaire gegevens verzameld onder belangrijke beleidsbepalers in het hoger onderwijs in Ghana.
Voor het toekennen van overheidsmiddelen in het hoger onderwijs beveelt Newman het volgende aan: een basistoelagesysteem, toelagesysteem op basis van organisatiefactoren, systeem met geoormerkte toelagen, financieringssysteem op basis van prestatie en een onderzoekstoelagesysteem.
Newman concludeert: een staat zou helder richting moeten geven wat betreft de doelen die hij zijn instellingen wil laten nastreven. Vervolgens zou de staat financieringsmechanismen moeten ontwikkelen om de beleidsdoelen en prestatiedoelen voor het hoger onderwijs te bekrachtigen. Bovendien moeten coördinerende organen van het hoger onderwijs er voor zorgen dat de instellingen ten behoeve van hun autonomie zelf kunnen beslissen over de interne besteding van overheidsmiddelen. Ten slotte zou er een ex post-evaluatie moeten worden uitgevoerd om de prestaties van de instellingen ten opzichte van de gezamenlijke doelen voor het hoger onderwijs te beoordelen.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:12 |
Meer nieuws
-
01 juli 2025
Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025
Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...
-
30 juni 2025
Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders
Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...