Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

De overtuigingskracht van stigma’s

Niels van der Kam over onderzoek van Michael Norton
21 oktober 2010

Minderheden, zoals niet-blanken in de Westen Wereld of vrouwen in de top van organisaties, worden gestigmatiseerd en zijn dus altijd slechter af. Zou je denken. Recent onderzoek laat echter zien dat dit niet per definitie waar is en dat minderheden wel eens gebruik zouden kunnen maken van hun stigma.

Afgelopen zomer bezocht ik de Academy of Management conferentie in Montreal. Onder de vele presentaties die ik daar bezocht, was een aantal opmerkelijke. Die van Michael Norton (Associate Professor of Business Administration aan Harvard Business School) hoorde daar zeker bij. Norton presenteerde onderzoek van zichzelf, Elizabeth Dunn, Dana Carney en Dan Ariely (Predictably Irrational) naar “The persuasive appeal of Stigma”.

Norton’s presentatie begon met een anekdote over onderzoek in Grand Central Station, New York. Daar was passanten gevraagd of zij speldjes wilden kopen voor het goede doel. Geïnteresseerden werden doorgestuurd naar een tafel waarachter of een niet-gehandicapt persoon zat of iemand in een rolstoel. De persoon in de rolstoel verkocht significant meer speldjes onafhankelijk van bijvoorbeeld het gekozen goede doel (dat in één van de gevallen zelfs nergens op sloeg, “support for middle class Americans due to rice shortage in India”).

Uitgebreider onderzoek van Norton laat zien dat Blanken zich gemakkelijker laten overtuigen door een Zwarte onderzoeksmedewerker dan door een Blanke onderzoeksmedewerker. Het onderzoek laat bovendien zien dat dit effect verklaard kan worden door het feit dat Blanken zich positief willen voordoen. Dit om oordelen over bijvoorbeeld racistische ideeën te vermijden. Het effect deed zich namelijk alleen voor bij face-to-face communicatie en niet wanneer de argumenten gepresenteerd werden door middel van een videoboodschap. Wanneer de noodzaak om zich goed voor te doen werd weggenomen, verdween ook de overtuigingskracht van stigma.

Natuurlijk, concludeert Norton, is het zeker niet zo dat minderheden dus per definitie goed af zijn. Vele onderzoeken laten zien dat stigma’s heel negatief kunnen uitpakken in sociale interactie. Toch opent zijn onderzoek deuren voor verder onderzoek naar de “macht” die het hebben van een stigma met zich meebrengt. Ten denken valt aan onderzoek naar stigma’s op de werkvloer, bijvoorbeeld m.b.t. vrouwen in leidinggevende (top)posities.

Het volledige onderzoek van Norton en collega’s leest u hier.

 
Laatst gewijzigd:22 januari 2018 15:18

Meer nieuws

  • 14 juni 2018

    Bringing Physical Internet to life

    Van maandag 18 tot vrijdag 22 juni vindt het vijfde internationale Physical Internet congres (#IPIC2018) plaats in Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen organiseert dit congres samen met de logistieke sector. Meer dan 250 wetenschappers en vertegenwoordigers...

  • 11 juni 2018

    Een nieuw tijdperk voor organisationele relaties | Oratie David Langley | Dinsdag 19 juni

    Nieuwe, veelbelovende internet-afhankelijke technologieën zoals digital fabrication, internet of things, blockchain en distributed artificial Intelligence worden steeds populairder. Prof. David Langley geeft in zijn oratie een toelichting op zijn ideeën...

  • 08 juni 2018

    Lara Lobschat wint MOA Insights Scientist Award

    Lara Lobschat heeft de MOA Insights Scientist Award gewonnen. De universitair docent Marketing kreeg de prijs voor haar proefschrift over online communicatie. Vanwege de praktische relevantie kreeg ze voor haar onderzoek eerder een ‘early career grant’...