Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

De overtuigingskracht van stigma’s

Niels van der Kam over onderzoek van Michael Norton
21 oktober 2010

Minderheden, zoals niet-blanken in de Westen Wereld of vrouwen in de top van organisaties, worden gestigmatiseerd en zijn dus altijd slechter af. Zou je denken. Recent onderzoek laat echter zien dat dit niet per definitie waar is en dat minderheden wel eens gebruik zouden kunnen maken van hun stigma.

Afgelopen zomer bezocht ik de Academy of Management conferentie in Montreal. Onder de vele presentaties die ik daar bezocht, was een aantal opmerkelijke. Die van Michael Norton (Associate Professor of Business Administration aan Harvard Business School) hoorde daar zeker bij. Norton presenteerde onderzoek van zichzelf, Elizabeth Dunn, Dana Carney en Dan Ariely (Predictably Irrational) naar “The persuasive appeal of Stigma”.

Norton’s presentatie begon met een anekdote over onderzoek in Grand Central Station, New York. Daar was passanten gevraagd of zij speldjes wilden kopen voor het goede doel. Geïnteresseerden werden doorgestuurd naar een tafel waarachter of een niet-gehandicapt persoon zat of iemand in een rolstoel. De persoon in de rolstoel verkocht significant meer speldjes onafhankelijk van bijvoorbeeld het gekozen goede doel (dat in één van de gevallen zelfs nergens op sloeg, “support for middle class Americans due to rice shortage in India”).

Uitgebreider onderzoek van Norton laat zien dat Blanken zich gemakkelijker laten overtuigen door een Zwarte onderzoeksmedewerker dan door een Blanke onderzoeksmedewerker. Het onderzoek laat bovendien zien dat dit effect verklaard kan worden door het feit dat Blanken zich positief willen voordoen. Dit om oordelen over bijvoorbeeld racistische ideeën te vermijden. Het effect deed zich namelijk alleen voor bij face-to-face communicatie en niet wanneer de argumenten gepresenteerd werden door middel van een videoboodschap. Wanneer de noodzaak om zich goed voor te doen werd weggenomen, verdween ook de overtuigingskracht van stigma.

Natuurlijk, concludeert Norton, is het zeker niet zo dat minderheden dus per definitie goed af zijn. Vele onderzoeken laten zien dat stigma’s heel negatief kunnen uitpakken in sociale interactie. Toch opent zijn onderzoek deuren voor verder onderzoek naar de “macht” die het hebben van een stigma met zich meebrengt. Ten denken valt aan onderzoek naar stigma’s op de werkvloer, bijvoorbeeld m.b.t. vrouwen in leidinggevende (top)posities.

Het volledige onderzoek van Norton en collega’s leest u hier.

 
Laatst gewijzigd:22 januari 2018 15:18

Meer nieuws

  • 11 september 2018

    Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

    De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop)...

  • 05 september 2018

    Broedplaats voor slimme technologie

    ‘Samenwerking tussen De Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, het UMCG en industrie op het gebied van slimme technologie leidt tot innovatie en nieuwe bedrijvigheid.’ Dat zegt Hugo Velthuijsen, directeur van het Marion van Os Centrum voor Ondernemerschap...

  • 17 augustus 2018

    Lokale Lasten Calculator maakt vergelijken belastingen eenvoudig

    Voor het eerst kan iedere Nederlander zonder moeite zien hoeveel hij of zij moet betalen aan gemeente, provincie en waterschap. Vandaag presenteert het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen...