Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Handelskrediet en de Tanzaniaanse rijstmarkt

08 oktober 2010

Ook op de rijstmarkt in Tanzania speelt handelskrediet een belangrijke rol, zowel voor de groot- als de detailhandel. De groothandel gebruikt het vooral als marketingstrategie om de markt te veroveren en zijn afnemers aan zich te binden. De kleine rijsthandelaars hebben het handelskrediet nodig om koopwaar aan te schaffen voor de korte termijn.

Het promotieonderzoek van Ernest Kihanga laat zien dat deze afhankelijkheid van het handelskrediet rijstverkopers beperkt in hun vrijheid om van leverancier te veranderen. Ze zijn financieel gebonden en kunnen niet direct krediet te krijgen bij een nieuw, ander groothandelbedrijf. Bijgevolg zijn de handelaars gedwongen gebruik te maken van hun vaste kredietverstrekker, ook als ze niet tevreden zijn. Uit het onderzoek blijkt verder dat handelaars een langere kredietperiode krijgen wanneer ze de rijst van leveranciers van hun eigen stam of etnisch netwerk betrekken. Daaruit kan geconcludeerd worden dat etniciteit bij handelstransacties in Tanzania nog steeds een factor van belang is.

Curriculum vitae
Ernest Kihanga (Tanzania, 1968) behaalde zijn mastersgraad in International Banking aan de University of Salford, Manchester, UK. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek via de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Hij promoveert op 14 oktober (13.15u) bij prof.dr. C.L.M. Hermes en prof.dr. B.W. Lensink op het proefschrift: Trade credit in the Tanzanian rice market.

Laatst gewijzigd:31 januari 2018 11:54
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 21 januari 2019

    Change | Oratie Nancy Kamp-Roelands op 22 januari

    Door grote uitdagingen op het gebied van milieu, maatschappij, economie en technologie veranderen onze omgeving snel. Ook de rol van het bedrijfsleven in de samenleving verandert. Het idee dat een meer waardengedreven bedrijfsmodel voor meerdere stakeholders...

  • 16 januari 2019

    Een bonuskaart voor hartpatiënten

    Zoveel mogelijk wasmiddel en ketchup verkopen is niet langer de heilige graal in marketing, stelt hoogleraar Tammo Bijmolt. Zo werkt hij mee aan een spaarprogramma dat hart- en vaatpatiënten moet stimuleren tot medicijnentrouw en gezond gedrag. ‘Onderzoek...

  • 15 januari 2019

    Resultaatgerichte aansturing in de publieke sector verhoogt motivatie én prestaties

    Het gebruik van resultaten bij de aansturing van medewerkers heeft ook in de publieke sector positieve effecten. Zogenoemde resultatenaansturing verhoogt de extrinsieke motivatie van medewerkers en leidt tot betere prestaties van de afdeling. Dat concluderen...