Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nobelprijs voor Oliver E. Williamson, eredoctor aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde in Groningen

13 oktober 2009

De Amerikaanse econoom Oliver E. Williamson heeft de Nobelprijs economie toegekend gekregen. Williamson heeft sinds 1989 eredoctoraat aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde in Groningen.

Williamson (1932) deelt de nobelprijs met Elinor Ostrom. Beide economen hebben onderzocht hoe economische transacties buiten de markt om tot stand kunnen komen. Williamson richtte zich op de vraag waarom mensen in bedrijven samenwerken in plaats van zelf hun diensten aan te bieden op de markt.

"Het onderzoek van Elinor Ostrom en Oliver Williamson laat zien dat economische analyse duidelijkheid kan scheppen over de meeste vormen van sociale organisatie", aldus de jury.

Ostrom (1933) geeft op donderdag 5 november een lezing in Groningen. De voordracht behoort tot de serie Darwin Today van Studium Generale en heeft als titel: Darwinism and Political Sciences, the Evolution of Institutions.

Nobel Prize website

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:53