Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vici-subsidie voor Rineke Verbrugge

16 december 2008

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan prof.dr. L.C. (Rineke) Verbrugge een Vici-subsidie toegekend voor het vijfjarige project, getiteld "Cognitive systems in interaction: Logical and computational models of higher-order social cognition".

Vici-subsidies zijn bestemd voor senior-onderzoekers die hebben aangetoond dat ze met succes een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling kunnen brengen en daarbij als coach voor jonge onderzoekers kunnen fungeren.

Mw. L.C. Verbrugge (Amsterdam, 1965) studeerde wiskunde (cum laude) aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 1993 aan de UvA op het proefschrift Efficient metamathematics. Daarna werd ze postdoc-onderzoeker in Praag en Gothenburg en visiting assistant professor bij het Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, VS. Van 1995-1997 was ze universitair docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eind 1997 werd ze universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en in 2002 hoofddocent kunstmatige intelligentie. Zij is leider van de onderzoeksgroep Multi-agent Systems bij Kunstmatige Intelligentie.  Per 1 december 2008 is Rineke Verbrugge benoemd tot adjunct-hoogleraar Logica en cognitie bij de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen).

Rineke Verbrugge is voorzitter van de Vereniging voor Logica en van de Progammacommissie van het NWO Cognitieprogramma. Zij heeft vele congressen, en workshops georganiseerd en was voorzitter van de programmacommissie van de twintigste European Summer School of Logic, Language and Information (ESSLLI 2008 in Hamburg). Samen met Prof. Jan van Eijck van het Centrum voor Wiskunde en Informatica heeft zij in 2006-2007 het grote internationale onderzoeksproject "Games, Action and Social Software" geleid aan het Netherlands Institute of Advanced Stdies in the Humanities and Social Sciences (NIAS) in Wassenaar. Uit dit project zijn drie boeken voortgekomen, waaronder "Discourses on social software" (eds. Van Eijck en Verbrugge, te verschijnen bij de Amsterdam University Press), en "Teamwork in Multiagent Systems" (Dunin-Keplicz en Verbrugge, te verschijnen bij Wiley).

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 11:09