Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Seminar over 'Lean manufacturing': wegnemen van verspillingen

26 mei 2006

Op donderdag 22 juni organiseert de Faculteit Bedrijfskunde in samenwerking met de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland, de N.V. NOM , het Lean Manufacturing Working Seminar 2006. Op vrijdag 23 juni volgt een uitgebreid bedrijfsbezoek aan Philips Domestic Appliances and Personal Care in Drachten.

De NOM werkt samen met de universiteit omdat beide belang hechten aan een een sterke positie van bedrijven in (Noord-)Nederland.

Lean manufacturing is een management systeem waarbij het wegnemen van verspillingen -alleen dàt doen waar de klant waarde aan hecht- centraal staat. Dit is te bereiken door een continue focus op het verkorten van de doorlooptijd, minimaliseren van de hoeveelheid onderhandenwerk, voorraadbeheersing en een zero-defects kwaliteitsbeleid.

Ontstaan
Lean Manufacturing is ontstaan in de jaren zestig bij Toyota in Japan. S inds de jaren negentig verspreidt het zich over de Verenigde Staten en Europa en inmiddels worden de principes niet alleen toegepast in allerlei soorten productiebedrijven, maar ook in justitiële diensten, openbaar bestuur en zorginstellingen.

Seminar en bedrijfsbezoek
Op het Lean Manufacturing Seminar zijn er lezingen van vertegenwoordigers van bedrijfsleven, wetenschap en overheid. Zij geven een overzicht gegeven van de praktische mogelijkheden, de theoretische achtergronden en de obstakels waar ondernemingen bij implementatie van lean manufacturing tegen aan lopen.

Tijdens het uitgebreide bedrijfsbezoek aan Philips DAP wordt verder ingegaan op de relatie tussen productontwerp en produceerbaarheid. Een rondleiding door de assemblage van scheerapparaten maakt deel uit van deze dag.

Laatst gewijzigd:01 maart 2019 12:59