Over ons Actueel Evenementen Promoties

P-phenylenediamine

Insights in penetration, sensitization and elicitation
Promotie:dr. L.M. Pot
Wanneer:24 november 2014
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. P.J. Coenraads, prof. dr. B. Blömeke
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
P-phenylenediamine

Goed nieuws voor mensen met een allergie voor haarverf

Mensen met een allergie voor PPD (P-phenylenediamine), een chemische stof die in ruime mate wordt toegepast in haarverf, kunnen binnenkort misschien toch hun haar verven. 70% van de mensen met zo’n allergie kreeg geen huidreacties op een test met een nieuw haarverfmiddel dat een alternatieve, minder allergene kleurstof bevat. Dat ontdekte Laura Bijkersma-Pot in haar promotieonderzoek. Zij onderzocht hoe het contactallergie veroorzakende PPD zich gedraagt en door welke mechanismen het de menselijke huid kan binnendringen. Het onderzoek draagt zo bij aan een beter begrip van contactallergenen in bredere zin.

Bijkersma-Pot gebruikt een unieke microscopische methode om te onderzoeken hoe PPD de levende menselijke huid binnendringt. Ze gebruikte daarbij pleisters met een concentratie PPD van 1%, vergelijkbaar met de hoeveelheid PPD die tijdens een plakproef op de huid wordt aangebracht. De promovenda ontdekte dat de penetratie van PPD uit de pleister veel sneller gaat dan verwacht: al na dertig minuten bleek een behoorlijke hoeveelheid contactallergeen vanuit de pleister de bovenste huidlaag te zijn gepasseerd.

In een van de laatste studies van haar proefschrift onderzocht Bijkersma-Pot de reactie van 30 personen met een contactallergie op een aangepaste haarverf. Negen van de dertig proefpersonen reageerden ook op deze aangepaste versie met een allergische reactie, bij de overige 70% werd geen reactie opgewekt. Voordat de nieuwe haarverf op basis van deze resultaten door mensen met een PPD-allergie gebruikt kan worden, is er eerst meer dermatologisch onderzoek nodig.

Laura Bijkersma-Pot (1981) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling dermatologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, binnen het onderzoeksprogramma Public Health Research. Het UMCG financierde het onderzoek. Bijkersma-Pot werkt er als dermatoloog in opleiding. Het Wenkebach Instituut en de afdeling dermatologie organiseren op 24 november 2014 een symposium rondom de promoties van Laura Bijkersma-Pot en haar UMCG-collega Wianda Christoffers.