Een interdisciplinair programma over dilemma's in pedagogiek,
cultuur en onderwijs. Wil jij bijdragen aan oplossingen, kennis en
beleid - en leren van andere disciplines en landen?
In dit programma benader je
pedagogische vraagstukken vanuit uiteenlopende disciplines én
vergelijk je perspectieven op opvoeding, onderwijs en zorg in
verschillende landen en culturen. Zo ontwikkel je een breder begrip
van complexe problemen en leer je creatieve oplossingen uit diverse
disciplines en culturele contexten toepassen.
In deze master (voorheenEthics of Education)
verdiep je je in pedagogische
dilemma'sdoor te kijken naar
hun historische context, juridische kaders, filosofische duiding en
de ethische vragen die ze oproepen
belicht en analyseer je
vraagstukken vanuit verschillende perspectieven, met veel aandacht
voor culturele context en internationaal vergelijkend
perspectief
buig je je met een
interdisciplinair docententeam over onderwerpen als
kansenongelijkheid, religieuze en seksuele diversiteit,
burgerschap, passend onderwijs en de toenemende medicalisering van
kinderen
bestudeer je met theoretische
concepten en professionele tools pedagogische kwesties vanuit
verschillende invalshoeken
analyseer je morele problemen en
discussies met het oog op het vormen van beleid
doe je kennis en vaardigheden op
om bij te kunnen dragen aan discussies en besluitvormingstrajecten
rond concrete dilemma's-van
smartphonegebruik bij jonge kinderen, homoseksualiteit op school
tot de grenzen van de onderwijsvrijheid.
Interdisciplinair
lerenWerk met
docenten en onderzoekers uit verschillende disciplines - van
filosofie en geschiedenis tot pedagogiek en rechten - en daag
jezelf uit
Sterke koppeling tussen
theorie en onderzoekVakken, stages en onderzoeksprojecten
sluiten nauw aan bij actueel onderzoek van je docenten
In gesprek met experts uit
wetenschap en praktijkGastdocenten delen hun ervaring met actuele
pedagogische en ethische dilemma's
Onderzoek met
maatschappelijke impactOntwikkel onderzoeksvaardigheden en leer die
inzetten bij concrete morele en pedagogische dilemma's voor echte
vraagstukken
Transnationale
benaderingLeer van
andere landen en culturen en versterk je vermogen om kritisch en
creatief oplossingen te bedenken
Voorbereid op beleid en
praktijkVertaal
ethische en wetenschappelijke inzichten naar beleidsadvies en
praktische richtlijnen
Leg jouw
accentin je
stage en masterthese Kies in overleg je onderzoeksthema en
schrijf je masterthese in het Nederlands of Engels
Kleinschalige
trackwaarin veel
onderling contact is en een hechte studentengroep ontstaat waarin
wordt uitgewisseld, ondersteund en samengewerkt.
Programma
Het deeltijdprogramma is identiek aan het voltijdprogramma, maar
is verdeeld over twee jaar.
Het programma bestaat uit drie lijnen:
je verdiept je in inhoudelijke vakken over ethiek,
kinderrechten, burgerschap en onderwijsinnovatie (thematische
lijn)
Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt kennis met de
praktijk, o.a. door middel van een stage
(professionaliseringslijn)
Je schrijft op basis van eigen onderzoek een masterthese. Je
kiest je eigen vorm van onderzoek, begeleid door een van de
docenten (onderzoekslijn)
In het vakkenoverzicht staan de vakken voor de Nederlandstalige
track. Via de link zie je in de vakkencatalogusvakken
van de (oude) Engelstalige mastertrack.Inhoudelijk
komen de vakken overeen.
Professionele Vaardigheden voor Onderwijs en Onderzoek (5 EC)
In the best interests of the child (5 EC)
Knowledge and Technology in Educational and Psychological Practice (5 EC)
Burgerschap en Educatie in een Postkoloniale Wereld (5 EC)
Education for a better world (5 EC)
Het deeltijdprogramma is identiek aan het voltijdprogramma, maar
is verdeeld over twee jaar.
Het programma bestaat
uit drie lijnen:
je verdiept je in inhoudelijke vakken over ethiek,
kinderrechten, burgerschap en onderwijsinnovatie (thematische
lijn)
Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt kennis met de
praktijk, o.a. door middel van een stage
(professionaliseringslijn)
Je schrijft op basis van eigen onderzoek een masterthese. Je
kiest je eigen vorm van onderzoek, begeleid door een van de
docenten (onderzoekslijn)
In het vakkenoverzicht staan de vakken voor de Nederlandstalige
track. Via de link zie je in de vakkencatalogusvakken
van de (oude) Engelstalige mastertrack.Inhoudelijk
komen de vakken overeen.
Academische Nederlandse bachelor in een discipline binnen
Pedagogische en Onderwijswetenschappen
Hbo bachelor verwant aan de Bachelor Pedagogische Wetenschappen
+ SPO pre-master
Na beoordeling door de toelatingscommissie: een ander relevant
universitaire bachelordiploma + aantoonbaar beschikken over de
vereiste basiskennis.
minimum kennis
Kennis van algemene onderzoeksmethoden (bij voorkeur zowel
kwantitatief als kwalitatief)
Vaardigheid in statistiek voor de sociale wetenschappen
(beschrijvend en inferentieel)
Academische disciplinaire kennis van onderwijswetenschappen,
pedagogiek en inzicht in ondersteunende disciplines zoals
psychologie en sociologie
Ervaring met het ontwerpen, uitvoeren en rapporteren van
onderzoek binnen het onderwijsdomein;
Ervaring met academisch schrijven (bijv. bachelorscriptie) is
wenselijk, maar geen vereiste.
Doorstroommogelijkheden
Doorstromen vanaf..
Vooropleiding
Organisatie
Instroom
Alle HBO-instellingen
Via een pre-master van maximaal 60 EC
Extra informatie:
Geldt voor hbo-opleidingen verwant aan de universitaire bachelor
Pedagogische Wetenschappen. Zie http://spo-groningen.nl/ voor
informatie over de pre-masters en de verwante hbo-opleidingen.
Vooropleiding
Organisatie
Instroom
Alle WO-instellingen
Via een pre-master
Extra informatie:
Je hebt een relevant wo bachelordiploma en beschikt over de
vereiste basiskennis. De toelatingscommissie beoordeelt of je
toelaatbaar bent.
Alle andere studenten:
> doe eerst eenAanvraag voor toelating(formulier) bij de toelatingscommissie. Voor vragen over de toelatingsprocedure, neem contact op
viatoelatingscommissie.pedok rug.nl
Andere vragen? Kijk onder Contact bij wie je het beste met
jouw vraag terecht kan.
Inschrijvingsdeadlines
Type student
Deadline
Start opleiding
Nederlandse studenten
01 juni 2026
01 september 2026
EU/EEA studenten
01 juni 2026
01 september 2026
non-EU/EEA studenten
01 mei 2026
01 september 2026
Toelatingseisen
Specifieke eisen
Extra informatie
vooropleiding
Met een afgeronde universitaire bacheloropleiding in
onderwijskunde of een verwant vakgebied kun je toelating
aanvragen.
minimum kennis
Kennis van algemene onderzoeksmethoden (bij voorkeur zowel
kwantitatief als kwalitatief)
Vaardigheid in statistiek voor de sociale wetenschappen
(beschrijvend en inferentieel)
Academische disciplinaire kennis van onderwijswetenschappen,
pedagogie en inzicht in ondersteunende disciplines zoals
psychologie en sociologie
Ervaring met het ontwerpen, uitvoeren en rapporteren van
onderzoek binnen het onderwijsdomein;
Ervaring met academisch schrijven (bijv. bachelorscriptie) is
wenselijk maar geen vereiste.
taaltoets cijfer
Met het behaalde staatsexamen Nederlands als tweede taal (NT2)
vervul je de taaleis voor voldoende beheersing van de Nederlandse
taal.
Aanmeldingsprocedure
Studenten met een niet-Nederlandse kwalificatie:
> Meld je aan voor
toelating (via het Admissions Office).
Heb je vragen? Klik op de knop Contact om te zien wie je het beste
kan helpen met je vraag.
Met dit masterdiploma op zak ben je een professional met de kennis
en vaardigheden die nodig zijn om urgente ethische en
maatschappelijke vragen te onderzoeken en te beantwoorden. Je doet
daarbij recht aan de complexiteit van deze vragen en gaat
tegelijkertijd op zoek naar praktische oplossingen die van belang
kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de
praktijk.
Je bent bekend met het werkveld, de beroepsmogelijkheden en
beschikt over elementaire beroepsvaardigheden als het opstellen van
een adviesrapport en het geven van onderwijs en trainingen.
Heb je de bachelorroute
Pedagogiek/Onderwijswetenschappen gecombineerd met de mastertrack
Youth, Society and Policy, dan ontvang je van de examencommissie de
Verklaring t.b.v. NVO Pedagoog.
Arbeidsmarkt
Na afronding van de master kun je terecht in functies bij
instellingen, instanties en media die zich bezighouden met
onderzoek, onderwijs, opleiding, kinderopvang, jeugdzorg en
dergelijke.
Deze functies vallen binnen de domeinen:
Teaching & Training: functies in het hoger
beroepsonderwijs (onderwijs, onderzoek, beleid) en opleidingen en
trainingen voor instellingen en bedrijven.
Policy & Consultancy: advisering,
ondersteuning, beleidsontwikkeling en communicatie, taken die
uitgevoerd worden binnen allerlei instellingen die zich bewegen
binnen het pedagogische domein (zowel particulier als van
overheidswege).
Research: wetenschappelijk en/of
praktijkgericht onderzoek binnen universiteiten, hogescholen en
gelijksoortige instellingen. Dit kan gaan om fundamenteel
wetenschappelijk onderzoek, resulterend in een promotie maar ook om
praktijkgericht onderzoek ten behoeve van het werkveld.
Voorbeelden van werkgevers:
Vereniging voor openbaar onderwijs (VOO)
Onderwijsraad
PO/VO/MBO raad
VSNU
Overheid (ministeries van OCW, Veiligheid en justitie, VWS:
jeugdzorg; gemeenten)
Raad voor de kinderbescherming,
Onderwijsadvies en begeleidingsdiensten,
HBO-instellingen (bijvoorbeeld als docent)
Dag- week- en maandbladen
Onderwijsvakbonden
UNICEF
EU
OECD
UNESCO
Centra voor Jeugd en gezin
Sociaal Cultureel Planbureau
Nederlands Jeugdinstituut (NJI)
Movisie
Bureaus Jeugdzorg
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
Brancheorganisatie kinderopvang
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoering
Career services
BSS
Waar wil je na je studie aan het werk?
Je kunt tijdens je studie al terecht bijCareer Servicesvan de faculteit. Zij helpen je bij het
oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden,
solliciteren en een stage vinden.
Onderzoek
Binnen de master Ethics of Education doen studenten hun
masteronderzoek binnen de thema's van de onderzoeksgroep Education
in Culture. Deze groep bestudeert de wisselwerking tussen
pedagogiek, cultuur en onderwijs in formele en informele settings,
vanuit historische, filosofische, theoretische en interculturele
perspectieven.
Het onderzoek richt zich op vier
hoofdthema’s:
Nationale en mondiale onderwijssystemen
Onderwijs en burgerschap
Onderwijs, kennis en technologie
Welzijn, zorg en zelfmoordpreventie
Lees meer over de thema's, het onderzoek en de onderzoeksgroep Education
in Culture.
Titels van eerder geschreven mastertheses:
Shaping Minds, Shaping Machines:
The Quiet Revolution of AI in UNESCO's Educational
Dream.
De visie van de FIOM op ongehuwd
moederschap gedurende de periode 1934-1961.
Balancing Educational Freedom and
State Governance: The Case of Cornelius Haga Lyceum and Article 23
of the Dutch Constitution.
Education of Children in Refugee
Camps: The case of Ritsona Refugee Camp, Greece.
De Controversiële Rol van de
Docent Maatschappijleer: Een onderzoek naar de attitude van
docenten maatschappijleer in het voortgezet onderwijs ten opzichte
van het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas en
door welke factoren deze wordt gevormd.
Dit programma stelt normatieve vragen centraal die elders vaak worden vermeden: wat is goed onderwijs? Voor wie? En met welk doel?
Mijn naam isLourens van Haaftenen ik ben historicus met een fascinatie voor
hoe onderwijs en samenleving elkaar vormen. Ik bestudeer
bijvoorbeeld hoe organisaties zoals UNESCO, de Wereldbank en de
Ford Foundation onderwijs inzetten voor politieke doelen.
Een internationaal
krachtenspel
Veel mensen denken dat onderwijs zich
vooral ontwikkelt binnen nationale kaders, zoals het Nederlandse
stelsel. Maar onderwijs maakt al decennialang deel uit van een
internationaal krachtenspel. In mijn onderzoek kijk ik hoe
organisaties als UNESCO wereldwijd onderwijs inzetten voor
ideologische doelen. Zo wordt zichtbaar hoe mondiale invloeden
doorwerken in ogenschijnlijk neutraal onderwijs.
Onderwijs is nooit
neutraal
In deze master ontdek je hoe onderwijs
altijd ingebed is in bredere machtsverhoudingen en idealen van
burgerschap en vooruitgang. In mijn vakken reflecteren we op de
historische, culturele en politieke dimensies van opvoeding. De
dynamiek tussen kennis, macht en opvoeding maakt het vakgebied voor
mij diep relevant.
Een voorbeeld is het vakIn the Best Interest of the
Child. Het “belang van
het kind” wordt vaak gebruikt in beleid en praktijk en is
zelfs wettelijk vastgelegd, maar wat betekent het eigenlijk? We
ontrafelen het begrip historisch en filosofisch: hoe is het
ontstaan, wie heeft het gedefinieerd, en met welk doel? Je leert
zien hoe complex en normatief het vaststellen van “het belang
van het kind” in de praktijk is – en hoe belangrijk het
is om dit kritisch en vanuit meerdere perspectieven te
benaderen.
Uniek en
interdisciplinair
In dit in Nederland én
internationaal unieke masterprogramma worden filosofie, pedagogiek,
geschiedenis, kritische sociologie en zelfs juridische invalshoeken
samengebracht. Dat levert een breed overzicht op van hoe onderwijs
“werkt” én biedt inzicht in de krachten en
ideeën die onderwijs sturen.
Dit programma stelt normatieve vragen
centraal die elders vaak worden vermeden: wat is goed onderwijs?
Voor wie? En met welk doel? In dit jaar denk je kritisch na over
deze vragen en bepaal je je eigen positie daarin. Dat bereid je
goed voor op een constructieve rol in het onderwijs - of dat nu in
beleid, praktijk of onderzoek is.
Kritisch leren denken over
onderwijs
Ik zie studenten tijdens het programma
uitgroeien tot kritische denkers die complexe
onderwijsvraagstukken durven analyseren. Een voorbeeld is een
student die haar scriptie schreef over studenteninspraak aan haar
alma mater in Frankrijk. Haar werk verbond theorie en praktijk en
bood nieuwe inzichten aan de instelling zelf. Wat ik hoop dat studenten meenemen?
Het vermogen om complexe vraagstukken rond onderwijs en samenleving
met een kritische en open blik te benaderen. Het programma biedt
een stevige inhoudelijke basis om bij te dragen aan het
onderwijsveld, maar ook de persoonlijke groei om je eigen positie
te bepalen in de grote maatschappelijke vragen van deze
tijd.
Als je graag nadenkt over complexe vraagstukken en je kritisch denkvermogen verder wilt ontwikkelen, moet je de master Ethics of Education zeker gaan volgen!
Indira, kun je vertellen hoe je ertoe gekomen
bent voor deze master te kiezen?
Na het afronden van mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen
vroeg ik mij af welke master ik zou gaan kiezen. Tijdens de
bachelor had ik ontdekt dat vakken waarin aandacht wordt besteed
aan filosofie en rechten mijn interesse hebben. Op de site van de
RUG kwam ik de masterEthics of Educationtegen. Volgens de informatie zouden er complexe vraagstukken
worden behandeld, ik ben graag in gesprek over ethische
dilemma’s, dus dit sprak mij zeer aan.
Zijn je verwachtingen uitgekomen, en kun je iets
over het programma vertellen?
In de titel zit de termeducation,
maar dit betekent niet dat het alleen over onderwijs gaat. Er is
veel ruimte om andere thema’s gerelateerd aan opvoeding te
ontdekken. Mijn hoofdinteresse ligt bij de orthopedagogiek, ik vond
het daarom een welkome verrassing dat het mogelijk is om je eigen
interesses verder te kunnen onderzoeken. In het contact met
medestudenten was er verschil in interesses, waardoor ik ook veel
geleerd heb over onderwerpen die ik zelf niet zou hebben
gekozen.
Tijdens de master zijn er twee onderdelen die je kan
inrichten zoals je wil, de masterthese en de stage. Het grootste
onderdeel van de master is natuurlijk de masterthese! De
mogelijkheden voor het onderzoek van de masterthese zijn zeer
breed. Er zijn een aantal onderwerpen om te kiezen, maar het is ook
mogelijk om zelf een onderwerp te kiezen. Ik heb zowel in mijn
stage als in mijn these bijgedragen aan het onderzoek van de
Commissie Binnenlandse Afstand en Adoptie, die momenteel in
opdracht van de overheid aan een onderzoeksrapport
werkt.
Mijn these was een onderzoek naar het perspectief van
publiekstijdschriften op ongehuwd moederschap tussen de jaren 1950
en 1969. In dit kwalitatieve heb ik het digitale archief van
Delpher gebruikt. Er is goede begeleiding tijdens de master, maar
uiteindelijk ben je zelf de hoofdverantwoordelijke voor het proces
en de voortgang. Dit heeft mij geleerd om mijn zelfstandigheid
verder te ontwikkelen.
Welk onderdeel van de master sprong er voor jou
uit?
Het onderdeel van de master dat er voor mij uitsprong, was
het vakIn the Best Interest of the
Child. Bij dit vak werd het belang van het kind
behandeld. De vraag die wordt gesteld is: We willen allemaal het
beste voor het kind, maar hoe bepalen we wat het beste is? Er zijn
zoveel interpretaties van wat het beste is voor het kind en welke
risico’s er zijn. De verschillende perspectieven die hieruit
voortvloeien worden behandeld in het vak en vergeleken met de
bestaande kinderrechten. Dit vak heeft mij erg aan het denken
gezet!
Wat heb je tijdens het afgelopen jaar
geleerd?
Tijdens de master zijn we bij de meeste vakken regelmatig in
gesprek gegaan over complexe onderwerpen, hier kwam niet altijd een
oplossing uit. Bij deze gesprekken heb ik onder andere geleerd om
de onderwerpen te analyseren en te bekijken vanuit verschillende
perspectieven, wat bijgedragen heeft aan het ontwikkelen van mijn
kritisch denkvermogen. Daarnaast kreeg ik de kans om mijn
academische schrijfvaardigheden te ontwikkelen. De essays en
tentamens met open vragen hebben bijgedragen aan het verder
ontwikkelen van mijn kritisch denkvermogen en het leren analyseren
van complexe vraagstukken. Hierdoor heb ik goede handvatten
gekregen om bijvoorbeeld bij te dragen aan het vormen van beleid in
onderwijs en opvoeding.
Zou je deze master bij andere studenten
aanbevelen?
Tijdens de master krijg je de ruimte om je eigen interesses
te volgen en verder te ontwikkelen. Als je graag nadenkt over
complexe vraagstukken en je kritisch denkvermogen verder wilt
ontwikkelen, moet je de masterEthics of
Educationzeker gaan volgen!
Al met al biedt het programma een mooie balans: de 'vaste' onderdelen stelden me bloot aan een breed scala aan onderwerpen en benaderingen, en de 'flexibele' onderdelen boden vervolgens ruimte om me te richten op wat mij het meest aansprak.
Ik ben Sybolt Friso en ben 27 jaar. Ik heb een bachelor en
een onderzoeksmaster (MA) in de filosofie, en ben momenteel
promovendus aan de Universiteit Utrecht. Wat mijn niet-academische leven betreft: ik ben een
groot muziekliefhebber en ik heb als drummer in allerlei bands en
muziekprojecten gespeeld. Op dit moment ben ik vooral actief met
mijn band Vanity Box, ook uit Groningen.
De keuze voor de master Ethics in Education
Tijdens het afronden van mijn onderzoeksmaster tijdens de
isolerende routines van de pandemie, stuitte ik bij toeval op het
programmaEthics of Education. Ik
realiseerde me meteen dat deze master goed zou aansluiten bij mijn
interesse in onderwijs en mijn ambitie om academisch onderzoek te
combineren met praktische kwesties, en dat het ook een waardevolle
aanvulling op mijn filosofische expertise zou zijn. Na een kort
gesprek met Anouk Zuurmond, die het traject toen coördineerde
en later mijn scriptiebegeleider zou worden, schreef ik me snel in
— en ik heb er nooit spijt van gehad.
Een divers en persoonlijk programma
Wat ik vooral waardeer, is de diversiteit van het programma
gekoppeld aan de mogelijkheid om je eigen ambities na te streven.
Dit geldt voor het kiezen van je onderzoeksonderwerp voor het
onderzoeksverslag inDomain-specific skillshet kiezen van een monografie om te lezen voor je essay
inExpertise, education and psychological
practice, en het kiezen van je eigen essayonderwerp
inEducation for a better world. En zoals
bij goede master hoort, steltEthics of
Educationje ook in staat om meer algemene
‘professionele vaardigheden’ te ontwikkelen zoals
zelfstandig werken, je eigen project managen, en omgaan met zowel
vrijheid als tegenslag.
Al met al bood het programma een goed afgeronde balans: de
‘vaste’ onderdelen stelden me bloot aan een breed scala
aan onderwerpen, benaderingen en onderzoekstradities, terwijl de
‘flexibele’ onderdelen me vervolgens de mogelijkheid
boden om me te richten op onderdelen van het programma die mij het
meest aanspraken.
Vakken die mijn perspectief vormden
Het vak over burgerschapsonderwijs heeft mijn interesse in de
filosofie van het onderwijs en het werk van Biesta verder
ontwikkeld, dus dat was erg waardevol. Maar ik ben ook dankbaar
voorKwalitatieve Onderzoeksmethoden,
omdat het me hielp de juiste mindset te ontwikkelen voor
kwalitatief onderzoek (bijvoorbeeld via concepten als
‘reflexiviteit’), en me hielp specifieke
onderzoeksvaardigheden te eigen te maken, zoals het doen van
interviewonderzoek.
Het toepassen van deze vaardigheden tijdens mijn stage
— een onderzoek naar burgerschapsvorming bij SLO — was
ook erg nuttig. Achteraf gezien sluit mijn stage-ervaring goed aan
bij wat ik nu doe.
De filosofische dimensie vanIn het belang van
het kindook erg interessant. Het bood een mooie kans
om een vrij alledaags concept (bijvoorbeeld ‘kinderen’)
te bestuderen met de nauwkeurigheid en kritische instelling van een
filosofische benadering. Ik denk dat elke onderwijsonderzoeker dat
op een bepaald moment zou moeten doen: het doet je beseffen dat de
wereld complexer, genuanceerder en vatbaarder voor interpretatie is
dan we soms denken. Dat is een bijzonder belangrijk inzicht voor
onderwijsonderzoekers en -professionals, die vaak direct werken met
mensen en de rijke complexiteit (of ‘grijze gebieden’)
van hun handelen en dagelijkse leven.
Van studie naar promotietraject
De vacature voor deze promotieplek kwam uit terwijl ik mijn
masterthese aan het afronden was, en het onderwerp sloot perfect
aan bij mijn thesisonderzoek. In die zin vormde mijn masterthese de
perfecte voorbereiding op deze functie, en de timing was heel
gelukkig. Ik bestudeer in dit PhD traject het pedagogische (of
onderwijsfilosofische) begrip ‘subjectificatie’.
Subjectificatie in Gert Biesta’s opvatting van goed onderwijs
houdt in dat studenten worden aangemoedigd te leven als een
‘eigenstandig zelf’ in dialoog met de wereld en de
‘anderen’ die zij daarin tegenkomen.
In mijn onderzoek probeer ik Biesta’s begrip te
vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk en pas ik het toe op
leraren: wat betekent het voor een leraar om een ‘zelf’
te zijn, en hoe verhouden dat zelf zich tot hun leerlingen? Ik
onderzoek dit vanuit een filosofisch (conceptueel) perspectief,
maar ook met behulp van verschillende kwalitatieve methoden, zoals
conversatieanalyse en interviewonderzoek. Ik geniet echt van het zelfstandig onderzoek doen en de
bijbehorende flexibiliteit: ik heb veel controle over mijn
dagelijkse bezigheden, en ik beslis zelf over zowel korte- als
langetermijnplannen.
Vooruitblik: ambities voor de toekomst
Na mijn PhD wil ik graag in de academische wereld blijven, al
kan het huidige politieke klimaat dat bemoeilijken. Ik vrees dat de
aanstaande desastreuze en visieloze bezuinigingen de academische
wereld ernstig kunnen raken, wat ook gevolgen zou kunnen hebben
voor mijn academische loopbaan — en die van andere
onderzoekers. Tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat
onderwijsonderzoek altijd een plek zal hebben in de samenleving, in
welke vorm dan ook. Mijn onderzoek is vooral van toepassing op
leraren en hun (normatieve) professionalisering, dus ik zou graag
in dat veld werken, binnen of buiten de muren van de
universiteit.
Mijn advies aan studenten
Neem de tijd om na te denken over wie je bent, wat je
belangrijk vindt en wat je uit je dit masterprogramma wilt halen.
Er is veel te doen, en je kunt en moet zelf veel keuzes maken
(zoals je stage of scriptieonderwerp). Het jaar vliegt voorbij, dus
plan je activiteiten goed doordacht. Aan de andere kant: sta ook
open voor toevalligheden, last-minute wijzigingen en kansen (of
vereisten) om intuïtief te handelen in nieuwe omstandigheden.
Ik geloof niet per se dat alles met een reden gebeurt, maar ik denk
wel dat de mooiste dingen soms gebeuren wanneer je je openstelt
voor de onverwachte mogelijkheden die het leven biedt.
Wat ik interessant vind aan ethiek is dat alles valt en staat met je redenatie.
Mijn naam is Ward van der Meiden, ik kom van Terschelling en
woon in Groningen. Voordat ik begon aan deze master ben ik
afgestudeerd als wiskundedocent bij de NHL en daarna heb ik een
pre-master gedaan via de Stichting voor Pedagogisch Onderwijs
(SPO). Tijdens deze pre-master kreeg ik vakken in ethiek en
wetenschapsfilosofie. Dat prikkelde mijn interesse enorm en zorgde
ervoor dat ik voor deze master heb gekozen.
Wat ik interessant vind aan ethiek is dat alles valt en staat met
je redenatie. Er is een enorme geschiedenis aan filosofische
inslagen. Met al die verschillende perspectieven op morele
dilemma’s in het onderwijs, is de kwaliteit van je redenering
in je afweging dus cruciaal.
Op dit moment volg ik een vak over burgerschapsvorming. Voor dit
vak hebben we heel veel colleges gehad over verschillende visies op
burgerschap en de geschiedenis hiervan in bijvoorbeeld Azerbaijan,
China of Europa. Als eindopdracht gaan we aan de hand van een
poster presenteren hoe burgerschap er volgens ons uit moet komen te
zien.
Voor mijn stage houd ik mij bezig met het economische deel van
burgerschapsvorming. Ik doe dit bij het Expertisecentrum Kritisch
Denken van ROC Midden Nederland. Wat ik doe is kritisch denken
implementeren in de economische dimensie van burgerschap. Hiervoor
werk ik samen met mensen uit het werkveld: docenten, het ROC, een
bank en de adviesraad van de overheid.
Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar de kritiek op de
participerende manier waarop op dit moment burgerschapsvorming
wordt gegeven. Als leerling leer je bijvoorbeeld om te stemmen of
minder plastic te gebruiken. Dat is natuurlijk goed, maar je leert
op school niet altijd om hier ook kritisch over na te denken. Ik
verzamel al die kritieken op deze methodes en onderzoek hoe die
zich tot de praktijk verhouden. Hiervoor gebruik ik een aantal
handboeken die door docenten veel worden toegepast om hun onderwijs
in te richten. Vervolgens wil ik een nieuwe methode ontwerpen. Na
mijn studie zou ik graag een PhD willen doen om dit uit te werken
tot een handboek. En als ik daarmee klaar ben zou ik graag les
willen geven in burgerschapsvorming en ethiek.
Als je overweegt om deze master te doen kan ik je aanraden om mee
te lopen met een college. Het is een kleine opleiding dus en ze
steken er veel tijd in om je goed op weg te helpen. Aarzel niet om
iemand aan te spreken. Iedereen helpt je heel graag.
Bij deze master word je echt uitgedaagd om zélf te denken en ik vond het erg leuk dat er niet vanuit slechts één discipline wordt gedacht. Hierdoor heb ik geleerd kritisch te reflecteren op het onderwijs.
Ik ben Tessa Miedema. Ik heb de bachelor Pedagogische Wetenschappen
gestudeerd aan de RUG en heb daarna de master Ethics of Education:
philosophy, history & law (nu: Pedagogiek, Cultuur &
Onderwijs) gedaan.
Op dit moment werk ik als onderwijskundig medewerker bij het
Expertisecentrum Kritisch Denken van ROC Midden Nederland. Het
Expertisecentrum Kritisch Denken is een praktische partner voor het
onderwijs en wil de ontwikkeling van kritisch denken in het
beroepsonderwijs een serieuze plek te geven.
Bij het Expertisecentrum Kritisch Denken ondersteun ik
docenten met het integreren van kritisch denken in hun onderwijs.
Zo heb ik vorig jaar meegeschreven aan een publicatie waarin we
onderwijsontwikkelaars en docenten handvatten geven waarmee ze het
onderwijs in kritisch denken kunnen vormgeven. Daarnaast adviseer
ik interne en externe partijen over het onderwijs in kritisch
denken en burgerschap.
Bij de master Ethics of Education word je echt uitgedaagd om
zélf te denken. Hierin vond ik het erg leuk dat er niet vanuit
slechts één discipline werd gedacht, maar er naast
pedagogiek ook veel aandacht is voor ethiek, filosofie,
geschiedenis en kinderrechten. Hierdoor heb ik geleerd kritisch te
reflecteren op het onderwijs. In mijn ogen is dat een van de grote
meerwaarden van deze master.
Zelf vond ik het erg fijn dat de master kleinschalig is.
Hierdoor was er tijdens de colleges veel tijd voor interactie. Je
denkt met z'n allen na, brainstormt en overlegt met elkaar. In het
begin was dat wel even wennen, maar juist die actieve deelname aan
colleges vind ik een groot pluspunt van de opleiding. De studie is
erg interessant voor studenten die zelf willen nadenken over
problemen en discussies in bijvoorbeeld het onderwijs. Ook is er
genoeg ruimte om je te verdiepen in kwesties die jij interessant
vindt.
Door het vak Teaching and Practical Research Skills leerde ik tijdens de master hoe ik goed filosofische gesprekken kan voeren met volwassenen, maar ook met kinderen.
Ik ben Maureen Wachtmeester. Voor deze master heb ik
Filosofie en Pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de
RUG.
Als onderdeel van de opleiding doe ik op dit moment een stage
bij Filmhub Noord in het Groninger Forum. Dit is een organisatie
die in het leven geroepen is omdat er meer aandacht moest komen
voor filmeducatie in het basis- en voortgezet onderwijs. Filmhub
zorgt ervoor dat sprekers, regisseurs en materialen samen komen en
gebundeld worden op een website. Docenten kunnen hier bijvoorbeeld
ideeën opdoen voor hun lessen en sprekers uitnodigen in de
klas.
Naast mijn studie werk ik bij de Scholierenacademie van de
RUG en geef ik op dit moment filosofielessen op basisscholen. Door
het vak Professionele Vaardigheden
voor Onderwijs en Onderzoek leerde ik tijdens de master hoe
ik goed filosofische gesprekken kan voeren met volwassenen, maar
ook met kinderen. Een van die gespreksmethodes was de socratische
methode. Die kennis pas ik nu toe en zou ik graag na mijn opleiding
door willen zetten. Verder lijkt het me ook interessant om in de
toekomst onderzoek te doen en te promoveren. Daarnaast zou ik mij
graag willen inzetten voor meer filosofie op basisscholen.
Mijn scriptie gaat over empathie, de verschillende noties
ervan en de mogelijkheden en valkuilen van empathie. In het
Nederlandse onderwijs is er de afgelopen jaren een enorme tendens
voor het aanleren van empathie op basis- en middelbare scholen,
terwijl uit de literatuur blijkt dat sommige filosofen niet eens
geloven dat empathie aangeleerd kan worden. Hoe meet je dat je
leerling empathie heeft verworven? Dat is heel moeilijk om uit te
drukken. Ik ga Curriculum.nu voorstellen lezen en bekritiseren met
die literatuur in het achterhoofd.
De master Ethics of Education staat goed aangeschreven. Het
is een relatief kleine studie. Hierdoor heb je hebt nauw contact
met docenten en met elkaar.
Als je geïnteresseerd bent in deze master is het heel
leuk om naar een (online) Masterdag te gaan of mee te doen aan een
college. Dan kan je bijvoorbeeld merken of discussiëren na
afloop van hoorcolleges je ligt. Verder is mijn advies om van
tevoren te kijken wat de onderwerpen van de vakken zijn en of deze
je interesseren. Er moet veel gelezen worden bij deze opleiding en
het helpt als je er al iets over weet of over wil weten.
Ons onderzoek ging over het overbruggen van de kloof tussen beleid en praktijk – wetten beter toepasbaar maken voor professionals zoals leraren en maatschappelijk werkers.
Drie studenten solliciteerden
onafhankelijk van elkaar naar dezelfde stage op de lijst met
stageplekken van de mastertrack*. Twee van hen,Annapoorna Ananda Kumar(27, India) enMilena Lauer(24, Duitsland) vertellen over hun ervaring
met dit gezamenlijke project van UNICEF en De Haagse
Hogeschool.
Voor Annapoorna leek dit project
meteen een perfecte match. Ze heeft een bachelor in rechten en wil
iets doen dat recht en onderwijs verbindt. Milena heeft een
pedagogische achtergrond en enige praktijkervaring in dat veld.
Hoewel onderzoek niet haar plan voor de toekomst was, besloot ze de
kans te grijpen om onderzoek uit te proberen.
Het project
Het doel van het project is een
toolbox te ontwikkelen waarmee het belang van het kind - zoals
vastgelegd in hetVerdrag
inzake de Rechten van het Kindvan de Verenigde Naties - beoordeeld kan
worden. En dan niet alleen voor een specifieke groep kinderen, maar
voor iedereen die beslissingen voor kinderen moet nemen. De
webgebaseerde toolbox moet laten zien hoe verschillende belangen
kunnen worden afgewogen en richt zich op ethische en morele
modellen. Zoiets bestond nog niet. De bestaande toolbox van de
Nederlandse Kinderombudsman diende als uitgangspunt.
De stage
Tijdens hun eerste teamvergadering
bleek dat ze niet bij een bestaand team kwamen – zíj
wáren het team. Het project had vier fasen en hun stage
omvatte fase één: opstart, onderzoek, analyse en het
samenbrengen van de elementen.
Annapoorna en Milena keken eerst mee
met een twee-daagse online conferentiesessie van het
VN-Kinderrechtencomité. Nederland was een van de vijf landen
die hun rapporten presenteerden. Daarna spraken Annapoorna en
Milena met een UNICEF-vertegenwoordiger, die hun het Nederlandse
rapport toestuurde. Ze deden individueel onderzoek, bespraken hun
bevindingen in het team en overlegden wekelijks online met hun
begeleider. Veertien weken later presenteerden ze hun resultaten
aan UNICEF.
A:‘Hoewel we veel konden toepassen van
wat we in de mastervakken hadden geleerd, was het spannend om
helemaal vanaf nul te beginnen. Niemand wist wat er al was. We
moesten uitzoeken welke landen al een toolbox hadden, en taal was
ook een beperking. Daarom keken we naar landen waarvan we de taal
spraken. Er was een periode waarin we wat verward waren over hoe
ons onderzoek zou uitpakken. Ik dacht steeds: “We maken hier
iets echts. Zal ons onderzoek wel lukken?”'
M:‘We wisten niet hoeveel toolboxes we
zouden vinden, dus zochten we ook naar artikelen over hoe je het
belang van het kind kunt beoordelen. Het project ging met ups en
downs – van het gevoel “ik ben nog onervaren” tot
trots bij de presentatie. Pas vlak voor de presentatie vroeg ik
onze begeleider: “Vertrouwt u erop dat wij dit aan UNICEF
presenteren?” Ze stelde ons gerust dat alles wat we deden een
waardevolle toevoeging was, vooral onze focus op ethische modellen.
Toen het praktischer werd, begeleidde ze ons intensiever en gaf
feedback op de presentatie. Terugkijkend hadden we eerder hulp
kunnen vragen en opener kunnen zijn over onze
onzekerheden.'
A:‘Dat herken ik. De stress hielp ons
juist harder zoeken en daardoor vonden we misschien meer. We hebben
nu het vertrouwen dat, ook al ben je in het begin verward, je
uiteindelijk je richting vindt. Toen we begonnen met het analyseren
van toolboxes uit verschillende landen, werd het zó
interessant! Ons onderzoek ging over het overbruggen van de kloof
tussen beleid en praktijk – wetten beter toepasbaar maken
voor professionals zoals leraren en maatschappelijk werkers. Dat
inzicht was heel waardevol.'
M:‘Ik begrijp nu beter hoe onderzoek
werkt. Het is iets waar je in groeit – niet iets wat je
meteen weet. Onderzoek vraagt veel teamwork: dingen blijven
bespreken en gewoon aan de slag gaan.'
A:‘Samenwerken en individueel werken was
een geweldige ervaring. We analyseerden allemaal de eerste twee
tools en merkten dat we vanuit verschillende perspectieven
verschillende dingen zagen en bespraken. Als team leer je
samen.'
M:‘Hoe praktischer het werk werd, hoe
leuker ik het vond. We deden onderzoek en analyse en keken alvast
naar de volgende fase: het ontwerp. Ik had veel plezier met
grafisch ontwerp – iets zichtbaar maken wat in je hoofd zit.
Het mooiste moment was de eindpresentatie: bevraagd worden door
UNICEF was zo'n bijzondere ervaring. Wíj waren de experts. Ik
heb in dit project geleerd hoe je onderzoek kunt vertalen naar iets
praktisch.'
A:‘Dit project liet me een nieuwe manier
zien om onderwijs en recht te combineren. Uiteindelijk wil ik terug
naar India om verder te werken aan de implementatie van
onderwijsbeleid en holistisch onderwijs.'
M:‘Ik vind het jammer dat het project
voor ons voorbij is. De volgende lichting studenten gaat verder met
de toolbox en zal samenwerken met softwareontwerpers en leraren. Zo
worden onderzoek en praktijk nog nauwer verbonden. Hoewel ik het
praktische deel leuker vond, heb ik veel geleerd over mijn
onderzoeksvaardigheden. Na wat praktijkervaring in het onderwijs
wil ik graag aan een universiteit lesgeven – om praktijk te
combineren met onderzoek.'
* Dit is de - inhoudelijk gelijke
- destijds
Engelstalige mastertrack Ethics of Education. Nu heet deze track
Pedagogiek, Cultuur & Onderwijs en is
Nederlandstalig.
om deze video te zien
om deze video te zien
Studieverenigingen
ODIOM
Als student van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen,
Onderwijswetenschappen, de AOLB en de schakelopleiding van
Pedagogiek (SPO), kun je lid worden van ODIOM, een gezellige en
actieve studievereniging.
Als lid profiteer je van korting op alle benodigde studieboeken en
ontvang je tweewekelijks de nieuwsbrief. ODIOM telt ruim 800 leden
en organiseert jaarlijks een breed scala aan leerzame, sportieve en
sociale activiteiten, zoals gastcolleges, excursies naar
pedagogische en onderwijskundige instellingen, het introductiekamp
voor eerstejaars, buitenlandse reizen, borrels en feesten.
zoekt een 'denkmaster' waar de koppeling met de praktijk sterk
is
wilt op een meta niveau over problemen en discussies in
onderwijs, opvoeding en jeugdzorg leren nadenken
hebt een analytische inslag
buigt je graag over ingewikkelde vraagstukken in bijvoorbeeld
opvoeding, jeugdzorg en onderwijs
wilt het vermogen ontwikkelen in het spanningsveld tussen
rechten van kinderen, ouders en professionals afwegingen te maken
met inachtneming van deze rechten
Bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht
voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere
studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student,
student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit
GMW.
Je kunt studieadviseurs vragen stellen
over: • de inhoud van de
opleiding • de invulling en
planning van je studie • keuzes in je
studie •
inschrijvingen • regelingen in de
opleiding • het volgen van vakken
buiten je opleiding • studeren in het
buitenland Ook voor persoonlijke
ondersteuning kun je bij hen terecht. Aarzel niet om contact op te
nemen of een afspraak te maken met een van de
studieadviseurs. E-mail voor korte
vragen:studieadvies.pedok rug.nl Een afspraak maken kan via
het online afsprakensysteem:https://fbss.as.me/schedule/9de94536, of per telefoon via de
onderwijsbalie: 050 3636301