Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Ethics of Education: History, Pedagogy and Critical Sociology (deeltijd)
Header image Ethics of Education: History, Pedagogy and Critical Sociology

Ethics of Education: History, Pedagogy and Critical Sociology

Een interdisciplinair programma over dilemma's in pedagogiek, cultuur en onderwijs. Wil jij bijdragen aan oplossingen, kennis en beleid - en leren van andere disciplines en landen?

De mastertrack Ethics of Education biedt een interdisciplinaire en transnationale benadering van pedagogische vraagstukken.
In deze master ga je
  • dilemma’s in onderwijs, opvoeding en jeugdzorg bestuderen vanuit historische contextualisering, juridische inkadering, filosofische duiding en ethische doordenking
  • vraagstukken vanuit verschillende perspectieven belichten en analyseren, met veel aandacht voor de culturele context en een internationaal vergelijkend perspectief. Samen met een interdisciplinair team van docenten en onderzoekers buig je je over onderwerpen als kansenongelijkheid, religieuze en seksuele diversiteit, burgerschap, passend onderwijs en de groeiende medicalisering van het kind
  • met theoretische concepten en professionele tools pedagogische kwesties bestuderen vanuit verschillende perspectieven.
  • morele problemen en discussies analyseren met het oog op het vormen van beleid
  • kennis en vaardigheden opdoen om bij te kunnen dragen aan besluitvormingsprocedures rond concrete dilemma’s in de praktijk van onderwijs, opvoeding en jeugdzorg. Deze dilemma’s variëren van smartphonegebruik bij jonge kinderen en homoseksualiteit op school tot de grenzen van de onderwijsvrijheid.
Je kunt deze master ook in voltijd volgen.

Meer weten? Neem deel aan de voorlichtingsevenementen en/of neem contact op met onze studieadviseur.
Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MSc in Pedagogische Wetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
24 maanden (60 EC)
Croho code
66607
Voertaal
Engels
Start
September
Faculteit
Gedrags- en maatschappijwetenschappen

Waarom dit programma in Groningen?

  • Je leert van en werkt samen met een interdisciplinair team van docenten en onderzoekers
  • Vakken, stages en onderzoeksprojecten hangen nauw samen met het onderzoek en de expertise van het docententeam van de mastertrack Ethics of Education
  • Gastdocenten uit de academische wereld en het werkveld spreken over actuele thema's op het gebied van onderwijs en jeugd
  • Veel keuzevrijheid in these en stage. Je kunt het theseonderwerp in overleg met de docenten zelf kiezen en mag de masterthese in het Nederlands of in het Engels schrijven
  • Kleinschalige mastertrack waardoor er veel onderling contact is en een hechte studentengroep ontstaat.

Programma

Het deeltijdprogramma is identiek aan het voltijdprogramma, maar is verdeeld over twee jaar. De exacte verdeling van de vakken vind je op deze pagina zodra het programma voor 2025/2026 is vastgesteld.

Het programma bestaat uit drie lijnen:
  1. je verdiept je in inhoudelijke vakken over ethiek, kinderrechten, burgerschap en onderwijsinnovatie (thematische lijn)
  2. Je oefent je beroepsvaardigheden en maakt kennis met de praktijk, o.a. door middel van een stage (professionaliseringslijn)
  3. Je schrijft op basis van eigen onderzoek een masterthese. Je kiest je eigen vorm van onderzoek, begeleid door een van de docenten (onderzoekslijn).
VakkenVakkencatalogus >
Citizenship and Education in Postcolonial Societies (5 EC)
Education for a better world (5 EC)
Ethics in Care and Education (5 EC)
In the best interests of the child (5 EC)
Knowledge and Technology in Educational and Psychological Practice (5 EC)
Qualitative Research Methods (5 EC)
Teaching and Practical Research Skills (5 EC)
VakkenVakkencatalogus >
Research Thesis (20 EC)
Stage (5 EC)

Curriculum

Het deeltijdprogramma is identiek aan het voltijdprogramma, maar is verdeeld over twee jaar. De exacte verdeling van de cursussen vind je op deze pagina zodra het programma voor 2025/2026 is vastgesteld.

Klik in de vakkencatalogus op het tabblad 'Ethics of Education' en klik op een cursus voor meer informatie over de inhoud, het leerdoel, de taal en de docent. Let wel: tot het programma voor 2025/2026 is vastgesteld vind je hier de details van het full-time programma.
Voor meer informatie over de inhoud van de tracks, kun je contact opnemen met de studieadviseurs of de coördinatoren.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief

Toelatingseisen

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
minimum kennis

Voldoende vakken op het gebied van:

  • Onderzoeksmethoden voor de sociale wetenschappen (bij voorkeur kwantitatief EN kwalitatief).
  • Academische disciplinaire kennis over onderwijs, ontwikkelingspsychologie, onderwijspsychologie, onderwijssociologie en aanverwante gebieden.

Eerdere ervaring met academisch schrijven (bijv. bachelorscriptie) is wenselijk, maar geen vereiste.

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Alle HBO-instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:
  • related previous programme + bridging programme SPO 60 EC (1 year)
  • unrelated previous education + weighted bridging programme SPO 60+56EC (1 year) SPO site: see https://spo-groningen.nl/opleidingen/
VooropleidingOrganisatieInstroom
Alle WO-instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Admission request to the admissions committee. Based on the request, the committee assesses whether an additional programme in the form of a pre-master's degree is required.

Academische opleiding leraar basisonderwijsAlle WO-instellingen

Drempelloze toelating

Extra informatie:

Note: Applies to all bachelors in Pedagogical Sciences at a research university (not only to Academic primary school teacher)

VooropleidingOrganisatieInstroom
Pedagogische WetenschappenRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating

Aanmeldingsprocedure

Toelatingsverzoek aan de toelatingscommissie

Voor studenten zonder drempelloze toegang geldt: dien een toelatingsverzoek in via het formulier Aanvraag toelating MSc Pedagogische Wetenschappen. Je hebt een afgeronde universitaire bachelor nodig in onderwijswetenschappen of een aanverwant domein. Je dient via het formulier je diploma's en een lijst van vakken met vakomschrijvingen aan te leveren. Een assessment kan deel uitmaken van de toelatingsprocedure.

Aanmeldingsprocedure

Op de algemene RUG pagina Overzicht inschrijfprocedures lees je meer over de aanmeldingsprocedure. Je kunt ook contact opnemen met admission rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202501 september 2025
01 juni 202601 september 2026
EU/EEA studenten01 juni 202501 september 2025
01 juni 202601 september 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202601 september 2026

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
taaltoets cijfer

The official language of the programme is English. Non-native English speakers must provide evidence of satisfactory results for one of the standard tests mentioned below. Official test results must be supplied. Please note, we do not accept Institutional TOEFL results as evidence of English proficiency.

IELTS: overall 6.5; writing 6.5; speaking 6.5 | TOEFL internet-based: overall 90; speaking 22; writing 24 | CAE / CPE: C, B or A | Dutch pre-University diploma (VWO) including English: 5.5 for English |

Aanmeldingsprocedure

To apply for this programme, first go to Studielink . After you have submitted your details in Studielink, you will receive an e-mail with the information necessary to activate your user account for The Progress Portal.
See the application procedure for some guidance in Progress Portal.
Then, please upload the following documents in The Progress Portal:
  • a copy of the (Bachelor) diploma on the basis of which you ask admission to our program (both original language and translated in English)
  • a copy of your transcript of courses (both original language and translated in English)
  • a copy of your results for one of the mentioned English tests (exc. for native speakers)
  • a copy of your passport or ID card
  • optional: additional documents (e.g. a CV, ) with information that might be relevant for your admission (note: this does not include letters of recommendation or motivation letters)
If you have any doubts about your application, please contact us at: admissionsoffice rug.nl

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202501 september 2025
01 juni 202601 september 2026
EU/EEA studenten01 juni 202501 september 2025
01 juni 202601 september 2026
non-EU/EEA studenten01 mei 202601 september 2026

Collegegeld

NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2025-2026€ 1914deeltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Met dit masterdiploma op zak ben je een professional met de kennis en vaardigheden die nodig zij om urgente ethische en maatschappelijke vragen te onderzoeken en te beantwoorden. Je doet daarbij recht aan de complexiteit van deze vragen en gaat tegelijkertijd op zoek naar praktische oplossingen die van belang kunnen zijn in de context van beleidsvorming en in de praktijk.

Je bent bekend met het werkveld, de beroepsmogelijkheden en beschikt over elementaire beroepsvaardigheden als het opstellen van een adviesrapport en het geven van onderwijs en trainingen.

Arbeidsmarkt

Na afronding van de master kun je terecht in functies bij instellingen, instanties en media die zich bezighouden met onderzoek, onderwijs, opleiding, kinderopvang, jeugdzorg en dergelijke. Deze functies vallen binnen de domeinen:

Teaching & Training: functies in het hoger beroepsonderwijs (onderwijs, onderzoek, beleid) en opleidingen en trainingen voor instellingen en bedrijven.

Policy & Consultancy: advisering, ondersteuning, beleidsontwikkeling en communicatie, taken die uitgevoerd worden binnen allerlei instellingen die zich bewegen binnen het pedagogische domein (zowel particulier als van overheidswege).

Research: wetenschappelijk en/of praktijkgericht onderzoek binnen universiteiten, hogescholen en gelijksoortige instellingen. Dit kan gaan om fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, resulterend in een promotie maar ook om praktijkgericht onderzoek ten behoeve van het werkveld.

Voorbeelden van werkgevers:
  • Vereniging voor openbaar onderwijs (VOO)
  • Onderwijsraad
  • PO/VO/MBO raad
  • VSNU
  • Overheid (ministeries van OCW, Veiligheid en justitie, VWS: jeugdzorg; gemeenten)
  • Raad voor de kinderbescherming,
  • Onderwijsadvies en begeleidingsdiensten,
  • HBO-instellingen (bijvoorbeeld als docent)
  • Dag- week- en maandbladen
  • Onderwijsvakbonden
  • UNICEF
  • EU
  • OECD
  • UNESCO
  • Centra voor Jeugd en gezin
  • Sociaal Cultureel Planbureau
  • Nederlands Jeugdinstituut (NJI)
  • Movisie
  • Bureaus Jeugdzorg
  • Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid
  • Brancheorganisatie kinderopvang
  • Kenniscentrum Onderwijs en Opvoering

Career services BSS

Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.

Onderzoek

Binnen de master Ethics of Education doen studenten hun masteronderzoek binnen de thema's van de onderzoeksgroep Education in Culture. Deze groep bestudeert de wisselwerking tussen pedagogiek, cultuur en onderwijs in formele en informele settings, vanuit historische, filosofische, theoretische en interculturele perspectieven.

Het onderzoek richt zich op vier hoofdthema’s:
  • Nationale en mondiale onderwijssystemen
  • Onderwijs en burgerschap
  • Onderwijs, kennis en technologie
  • Welzijn, zorg en zelfmoordpreventie
Lees meer over de thema's, het onderzoek en de onderzoeksgroep Education in Culture .

Titels van eerder geschreven mastertheses:
- Shaping Minds, Shaping Machines: The Quiet Revolution of AI in UNESCO's Educational Dream
- De visie van de FIOM op ongehuwd moederschap gedurende de periode 1934-1961
- Balancing Educational Freedom and State Governance: The Case of Cornelius Haga Lyceum and Article 23 of the Dutch Constitution.
- Education of Children in Refugee Camps: The case of Ritsona Refugee Camp, Greece
- De Controversiële Rol van de Docent Maatschappijleer: Een onderzoek naar de attitude van docenten maatschappijleer in het voortgezet onderwijs ten opzichte van het bespreken van controversiële onderwerpen in de klas en door welke factoren deze wordt gevormd

Staff members B.A.J. (Johannes) Westberg
Expertise: History of Education, including the history of school subjects, material culture, school finance, school architecture, and the teaching profession.
Courses: Education for a better World; Expertise, education and psychological practice
Current research: I am currently involved in a number of projects, and have a wide range of interests. In the academic year of 2020-21 I’m working on or finishing articles and chapters on the history of kindergartens; the transnational history of infant schools; the discourses of school crisis in Sweden; the nation, manliness and physical education; the roles of European ninteenth century school acts, the everyday lives of teachers, and the marketization of Swedish preschools.

B.E. (Brenda) Bartelink
Expertise: Anthropology of relationship building, gender relations, parenting and family in the context of diversity. I am interested in how people in everyday life deal with and respond to normative views and discourses about relationship building, parenting and upbringing. In my own research I mainly focus on how people navigate normative approaches to gender and sexuality in their daily lives. In increasingly diverse societies, such as the Dutch, there are also greater differences between how people approach this and what they encounter in it. As a qualitative researcher and ethnographer, I therefore mainly look at the everyday ethics that speak from the daily actions and lives of people. I publish on this subject with special attention to cultural and religious diversity.
Courses: Family and Family Pedagogy, Theoretical Pedagogy, Qualitative Methods
Current research: Religious and cultural diversity in youth care; Sexual and relational formation in upbringing and education; Mothers and Motherhood: Personal, Social and Political Meanings

D.D. (Diana) van Bergen
Expertise: my academic work focuses on ethnic- and sexual minority adolescents and emerging adults. I investigate topics such as youth's psychosocial development and mental health (particularly suicidality), in relation to the family context, victimization processes, and ethnic- and sexual minority discrimination or stigma.
Courses: Domain Specific Skills
Current research: I am currently involved in several research projects: 1) The background of suicide and suicidal behavior of young people in the Netherlands 2) a suicide prevention intervention study for LGBT Youth 3) Two projects about the wellbeing and (ethnic) identity development of ethnic minority youth ("Roots are Powerful" on foster children and "Father Absence" on Caribbean Dutch youth). 4) Ethical Dilemmas regarding Religious Issues in Foster Care.

J. (John) Exalto
Expertise: religion and education; early modern education; history of educational studies; freedom of education; Dutch school system; history of youth care
Courses: Ethics in Care and Education; In the Best Interest of the Child; Research Thesis; Traineeship
Current research: I am interested in early modern as well as modern ideas and practices of education. Currently, my research focuses on Philipp Abraham Kohnstamm and his role as one of the founders of Dutch educational studies. I’m also researching the ideas of the Bohemian philosopher John Amos Comenius and his educational legacy in the Netherlands.

L.W. (Lourens) van Haaften
Expertise: history of higher education; internationalisation of education; education and post-colonialism; test technologies in education; education and nation-building.
Courses: Citizenship Development and Education; In the Best Interest of the Child.
Current research: I am a historian with a broad interest in how education as a transnational phenomenon shapes contemporary societies. The focus of my work is on developments in India/South Asia. My research interests include issues related to business and management education, education and agriculture, education and citizenship development, the history of testing and assessment, governmentality and the geopolitics of education. In my research, I often draw inspiration from the history of knowledge and Science, Technology and Society studies.

S. (Sanne) Parlevliet
Expertise: cultural transmission, (the history of) children’s literature, children’s literature and national identification
Courses: In the interest of the Child 1 and 2
Current research: I am interested in the history of children’s literature, literature in culture, cultural transmission and representation. My current research focuses on identity and identification in historical fiction for children and the reciprocity between the history of children’s literature and the history of education. I am also starting up research on the influence of reading fiction on attitudes and behaviour towards minority groups.

S.M. (Sarahanna) Field
Expertise: Research methodology (both qualitative and quantitative, including the Delphi method and reform methodologies such as preregistration/registered report and replication, and ethnography), responsible research and innovation (RRI)
Courses: Domain-Specific Professional Skills; Ethics in Care and Education
Current research: I am a metascientist, meaning, broadly, that I use scientific methodology to study science itself. Within that, my research involves different themes, all involving ethical and responsible research practice. The main pillars of my research involve: 1. The scientific subcommunity (known by some as the open science community, the science reform movement, or ‘metascience’) that is interested in improving how research is conducted and disseminated. 2. Certain scientific methodologies, focusing on research ethics and responsible research and innovation (RRI), and replication. 3. I am interested in ensuring that the voices represented in scientific discourse are diverse and varied.


Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact

Contact

  • Study Advisors Pedagogical Sciences (about the programme, studying)
    Email: studieadvies.pedok rug.nl
    Telefoon: +31 (0)50 363 6301
  • John Exalto (Coördinator)
    Email: j.exalto rug.nl
  • Student Service Desk (appointment academic advisor & more, see website (onderwijsbalie))
    Telefoon: +31 (0)50 363 6301
  • Admission Office (Contact form) (for students with a non-Dutch diploma)
    Telefoon: +31-(0)50 363 8976

Studieverenigingen

ODIOM

Als student van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen, Onderwijswetenschappen, de AOLB en de schakelopleiding van Pedagogiek (SPO), kun je lid worden van ODIOM, een gezellige en actieve studievereniging.
Als lid profiteer je van korting op alle benodigde studieboeken en ontvang je tweewekelijks de nieuwsbrief. ODIOM telt ruim 800 leden en organiseert jaarlijks een breed scala aan leerzame, sportieve en sociale activiteiten, zoals gastcolleges, excursies naar pedagogische en onderwijskundige instellingen, het introductiekamp voor eerstejaars, buitenlandse reizen, borrels en feesten.
https://www.odiom.nl/
Studentprofiel
Jij
  • zoekt een 'denkmaster' waar de koppeling met de praktijk sterk is
  • wilt op een meta niveau over problemen en discussies in onderwijs, opvoeding en jeugdzorg leren nadenken
  • hebt een analytische inslag
  • buigt je graag over ingewikkelde vraagstukken in bijvoorbeeld opvoeding, jeugdzorg en onderwijs
  • wilt het vermogen ontwikkelen in het spanningsveld tussen rechten van kinderen, ouders en professionals afwegingen te maken met inachtneming van deze rechten
  • durft beslissingen te nemen in complexe situaties
Studiebegeleiding

Bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding meerdere studieadviseurs. Bij hen kun je terecht als aankomend student, student, of voormalig student van opleidingen bij de faculteit GMW.

Je kunt studieadviseurs vragen stellen over:
• de inhoud van de opleiding
• de invulling en planning van je studie
• keuzes in je studie
• inschrijvingen
• regelingen in de opleiding
• het volgen van vakken buiten je opleiding
• studeren in het buitenland

Ook voor persoonlijke ondersteuning kun je bij hen terecht.
Aarzel niet om contact op te nemen of een afspraak te maken met een van de studieadviseurs.

E-mail voor korte vragen: studieadvies.pedok rug.nl
Een afspraak maken kan via het online afsprakensysteem: https://fbss.as.me/schedule/9de94536 ,
of per telefoon via de onderwijsbalie: 050 3636301