Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Reactie KNAW-rapport Frisistiek

25 januari 2024

Afgelopen dinsdag presenteerde de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) het rapport ‘De toekomst van de frisistiek’ in het provinciehuis in Leeuwarden Decaan Thony Visser en hoogleraar Arjen Versloot waren uitgenodigd om te spreken. Decaan Thony Visser reageerde positief op het rapport. “Een helder en uitgebreid advies met veel aanbevelingen waar we het mee eens kunnen zijn.”

Thony Visser: “Het Fries is als minderheidstaal Europees cultureel erfgoed. Het is belangrijk om dat te beschermen en wij voelen daar als universiteiten ook een verantwoordelijkheid in. We zien dat er extra aandacht nodig is om het Fries zichtbaar en duurzaam te verankeren in het academisch onderwijs en onderzoek. We dragen daar als Faculteit der Letteren graag aan bij.”

Momenteel kun je binnen de Faculteit der Letteren Fries studeren door te kiezen voor het Friese spoor binnen het bredere bachelorprogramma Minorities & Multilingualism. Het KNAW adviseert het Rijk om te investeren in een zelfstandige bachelor Fries. Of zo’n bachelor concreet vorm kan krijgen binnen de RUG, moet nog onderzocht worden. Thony: “We gaan daarover graag in gesprek met alle betrokken partijen.”

Laatst gewijzigd:25 januari 2024 14:43