Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Haarlemse gymnasiaste wint Olympiade Nederlands 2023

16 mei 2023

Charlotte Schravendijk van het Stedelijk Gymnasium Haarlem heeft de Olympiade Nederlands 2023 gewonnen. De Olympiade Nederlands werd dit jaar georganiseerd door het team Profielversterking Nederlands van de Rijksuniversiteit Groningen. De finale vond afgelopen vrijdag plaats in Groningen. Acht middelbare scholieren uit Nederland en Vlaanderen presenteerden tijdens de finale hun onderzoek dat ze als finaleopdracht hadden uitgevoerd. Winnares Schravendijk onderzocht of volwassenen minder goed een taal leren als het taalaanbod fouten bevat. Ze hoopt hiermee dat kinderen met taalontwikkelingsstoornissen beter geholpen kunnen worden bij het leren van taal.

De Olympiade Nederlands is een jaarlijkse wedstrijd voor middelbare scholieren die interesse hebben in de Nederlandse taal en cultuur. In februari deden ruim 750 scholieren mee aan de voorronde, die bestond uit een schriftelijke toets met uitdagende taalvragen. De beste acht scholieren werden geselecteerd om deel te nemen aan het vervolgtraject. Onder begeleiding van academici hebben zij een onderzoek uitgevoerd op het gebied van de neerlandistiek.

Heldere en aansprekende presentatie

De finalisten presenteerden hun onderzoeksresultaten op een postermarkt aan een jury, bestaande uit Neerlandici uit Nederland en Vlaanderen die werkzaam zijn in de wetenschap of de praktijk. De jury prees Schravendijk om de wetenschappelijke kwaliteit van haar onderzoek en om de zeer heldere en aansprekende presentatie ervan. Schravendijk ontving een geldbedrag, een boekenpakket en een e-reader.

De tweede prijs ging naar Maya B. Calem uit Sint-Niklaas die onderzoek deed naar de genreverschillen tussen blij- en treurspel in zeventiende-eeuws theater. Theun Koning werd derde met zijn onderzoek naar anti-rookcampagnes bij middelbare scholieren. Juryvoorzitter dr. Ninke Stukker prees de winnende posters: “Ze zijn een mooie weergave van de studie Nederlands, waar zowel taalkunde, letterkunde als taalbeheersing onderzocht werden.”

De prijsuitreiking was een feestelijke middag waarop de Nederlandse taal werd gevierd. Zo was er ook een gastoptreden van dichter en performer Theo Danes en een interview met muzikant en schrijver Aafke Romeijn.

Photo: Ronnie Zeemering

Over de Olympiade Nederlands

De Olympiade Nederlands is een initiatief van de universiteiten van Antwerpen, Utrecht en Nijmegen. Het gastheerschap van de finaleronde wisselt. Dit jaar ontving de Rijksuniversiteit Groningen de scholieren.

Laatst gewijzigd:17 mei 2023 13:55