Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Impact Award en publieksprijs voor English Academy for Newcomers

20 september 2022

Prof. dr. Marije Michel en dr. Seyit Gok hebben de Impactprijs voor medewerkers én de publieksprijs gewonnen voor hun initiatief English Academy for Newcomers. De Impactprijs voor studenten ging naar Max Halsema voor de gids die hij voor de politie Noord Nederland maakte over cryptovaluta.

Marije Michel en Seyit Gok startten in januari 2022 met de English Academy for Newcomers in Groningen met als doel nieuwkomers met een vluchtelingenachtergrond door middel van taalonderwijs te helpen met hun academische integratie. Twee groepen hoogopgeleide nieuwkomers uit Groningen, Friesland en Drenthe zijn inmiddels gestart met Engelse lessen, die worden verzorgd door vrijwillige docenten.

Juryvoorzitter Riemke Scharff, hoofd-communicatie bij het Hunebedcentrum, roemde dit initiatief vanwege de directe impact die het heeft of het leven van mensen. De jury was bovendien onder de indruk van de publicatie die Michel en Gok hebben geschreven, waarin concrete handvatten worden genoemd die ook door anderen gebruikt kunnen worden. Het project kreeg daarnaast de meeste stemmen van het publiek, en won daarmee ook de publieksprijs.

Vrijwilligers gezocht
In haar dankwoord richtte Michel zicht tot de vrijwilligers, de docenten die de taallessen verzorgen: “Jullie zijn degene die het verschil maken.” Ze riep nieuwe vrijwilligers op zich te melden. “Het is ontzettend leuk werk. Iedereen mag meedoen, ook als je geen ervaring hebt met het geven van taallessen.” Geïnteresseerden kunnen zich via de website van de EAN melden.

Categorie studenten
In de categorie studenten streden zes studenten om de Impactprijs. Max Halsema, die een master International Security volgt, werd door de jury tot winnaar uitgeroepen. Hij maakte tijdens zijn stage bij het Team Financiële Recherche van de Politie Noord-Nederland een gids over cryptovaluta. De jury was onder de indruk van de impact van zijn werk, omdat het niet alleen door de politie gebruikt kan worden, maar ook op grotere schaal.

De jury
De jury beoordeelde de inzendingen op impact, samenwerking met een niet-universitaire partner en wetenschappelijke kwaliteit. Naast juryvoorzitter Riemke Scharff maakten dr. Léonie de Jonge, universitair docent Europese Talen en Culture, Jelle Brouwer, PhD kandidaat en Ydwer Hoekstra, ZZP’er in de erfgoedsector, deel uit van de jury.

Over de Impact Awards
De facultaire Impactprijs beloont medewerkers en studenten voor onderzoek dat zij samen met partners buiten de universiteit doen en dat maatschappelijke vraagstukken in kaart brengt en situaties helpt verbeteren. De winnaars van de facultaire Impactprijzen krijgen een bedrag van 500 euro en een nominatie voor de universitaire  RUG Ben Feringa Impact Awards.

Prof. Marije Michel en dr. Seyit Gok, foto door Niels Brouwers
Laatst gewijzigd:10 januari 2024 11:55