Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Drie NWO Open Competitie-subsidies voor Letteren-onderzoekers

14 mei 2021

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft in het kader van de NWO Open competitie-subsidie van het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen een subsidie toegekend aan Letteren-onderzoekers Peter Attema, Hans Huisman en René Cappers. Het gaat om bedragen van maximaal 750.000 euro. Deze financiering geeft hen de kans onderzoek te verrichten naar een onderwerp van eigen keuze, zónder thematische randvoorwaarden. In totaal zijn er 34 aanvragen gehonoreerd, waarvan 9 (mede) aangevraagd door RUG-onderzoekers. De Open Competitie van SGW heeft als doel om excellent vrij, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek te bevorderen met een primair sociaalwetenschappelijke of geesteswetenschappelijke onderzoeksvraag en probleemstelling.

Peter Attema
Peter Attema is hoogleraar Klassieke en Mediterrane Archeologie. In het onderzoek Zout en macht. Vroege staten, Rome en controle over middelen, onderzoekt hij de rol van zout binnen de voedseleconomie. Volgend op de ontdekking dat al in de bronstijd zoutproductie plaatsvond op de kust van Rome gaat Attema met medeaanvrager Luca Alessandri na op welke wijze schaalvergroting tot stand kwam en wat de rol van het vroege Rome was als belanghebbende.

Hans Huisman
Hans Huisman is hoogleraar Geoarcheologie en Archeometrie. In het onderzoek Op zoek naar geschikte gronden: Onderzoek aan begraven Mesolithisch-Neolitische landschappen voor een reconstructie van de introductie van akkerbouw, onderzoekt hij samen met Kim Cohen (Universiteit Utrecht), hoe de akkerbouw in het Nederlandse laagland begon. In het onderzoek maken Huisman en Cohen gebruik van geologische datasets, geofysische metingen, mechanische boringen en microscopische- en paleobotanische technieken. Al deze middelen helpen hen landschappen te onderzoeken die sinds de steentijd zijn verdronken en afgedekt.

René Cappers
René Cappers is hoogleraar Paleobotanie. In het onderzoek Oude gewassen voor een duurzame toekomst? Gierst en cultuur in India, onderzoekt hij samen met RUG-onderzoeker Peter Berger (faculteit Godgeleerdheid) hoe gewasselectie en cultuur zich verhouden. Gierst is een van de startgewassen van de landbouw. Tegenwoordig wordt het zelfs gepromoot als ‘smart food’ van de toekomst. Aan de hand van expertise van antropologen en archeobotanici gaan Cappers en Berger opzoek naar antwoorden binnen de Indiase cultuur.

Open competitie SGW
Onderzoekers kunnen financiering aanvragen voor verschillende typen onderzoeksprojecten. Het onderzoek kan een disciplinair, interdisciplinair of domeinoverstijgend karakter hebben en kan gericht zijn op internationale samenwerking tussen onderzoekers en/of onderzoeksgroepen. Het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen heeft in het kader van de Open Competitie – SGW ronde 2020 maar liefst 22 miljoen euro toegekend aan onderzoeksprojecten.

Laatst gewijzigd:20 mei 2021 15:50