Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

NWO-financiering voor promotieonderzoek ‘Een halve waarheid is een hele leugen: Het doorgronden van sociaal wenselijk antwoorden in zelfrapportages’

08 september 2020

NWO heeft achttien veelbelovende onderzoeksprojecten geselecteerd die financiering krijgen uit het programma Promoties in de geesteswetenschappen. Eén van die selecties betreft een project binnen de Letterenfaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen.

Het project

Het project gaat over sociaal wenselijk antwoorden -  een veelvoorkomend verschijnsel waarbij iemand, om beter over te komen, in vraaggesprekken of vragenlijsten niet helemaal eerlijk over zichzelf rapporteert. Het project wordt uitgevoerd door promovendus Emma Zaal, onder leiding van prof. dr. John Hoeks en dr. Yfke Ongena van de onderzoeksgroep Discourse and Communication . De kersverse promovendus gaat in het project onderzoeken hoe sociaal wenselijk antwoorden het best kan worden voorspeld, gemeten en gereduceerd. De uitkomst is een model van vraagbeantwoording waar sociaal wenselijk antwoorden deel van uitmaakt. De resultaten van dit project kunnen gebruikt worden voor theorievorming, vragenlijstontwerp en vraagformulering, maar ook voor beleidsontwerp en publieke campagnes gericht op gedragsverandering.

Bio Emma Zaal

Emma Zaal studeerde in 2018 af bij de Rijksuniversiteit Groningen in de research master Taalwetenschap: Taal & Cognitie en in de reguliere master Computer Communicatie. Haar eerste masterscriptie ging over het effect van positieve en negatieve feedback op gedragsverandering in de gebieden duurzaamheid en gezondheid en haar tweede masterscriptie ging over het meten en reduceren van sociaal wenselijk antwoorden in dezelfde gedragsgebieden. Van 2012 tot 2015 volgde zij - ook bij de Rijksuniversiteit Groningen - de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen. Sinds 2018 en tot op heden heeft Emma gewerkt als vragenlijst-onderzoeker bij de Faculteit Wiskunde- en Natuurwetenschappen en als docent bij de Faculteit der Letteren.

Laatst gewijzigd:08 september 2020 16:54