Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

Malvina Nissim benoemd tot Hoogleraar Computational Linguistics and Society

17 maart 2020
Prof. Malvina Nissim

Malvina Nissim is per 1 februari 2020 benoemd tot hoogleraar Computational Linguistics and Society aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen.

Prof. Malvina Nissim doet onderzoek naar computationele taalkunde, met speciale aandacht voor de invloed van taaltechnologische toepassingen op de maatschappij. In haar positie als hoogleraar zal zij zich bezig houden met het ontwikkelen van onderwijs op dit gebied. Computationele taalkunde bestudeert de mogelijkheden om natuurlijke taal automatisch te verwerken, met enerzijds als doel om natuurlijke taal beter te begrijpen, en anderzijds om praktisch nuttige toepassingen te ontwikkelen en te verbeteren, en te komen tot betere en natuurlijke mens-machine interactie.

Het onderzoek van Malvina Nissim wordt ingebed bij het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG), om precies te zijn binnen de onderzoeksgroep Computational Linguistics. Daarnaast is zij onder meer betrokken bij activiteiten van de eigen leerstoelgroep en zal zij een actieve rol spelen bij het bevorderen van het vakgebied, door middel van nationale samenwerking en internationalisering.

Malvina Nissim
CLCG