Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Sociologie

René Veenstra toegetreden tot Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

13 februari 2019
René Veenstra

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) heeft dit jaar oa. René Veenstra benoemd als nieuw lid.

René Veenstra

Prof.dr. René Veenstra is hoogleraar Sociologie aan de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen, tevens directeur van de landelijke onderzoeksschool ICS is (samenwerking RUG, UU, RU, UvA) en voorzitter van de vakgroep Sociologie. Hij doet onderzoek naar de ontwikkeling van prosociaal en antisociaal gedrag, vriendschapsrelaties, pesten en ouder-kind interacties. Dit onderzoek maakt deel uit van TRAILS (TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey), een onderzoek naar de lichamelijke en geestelijke gezondheid van leerlingen op weg naar de volwassenheid.

Veenstra geeft colleges over pesten en netwerken van jongeren en ook over criminaliteit en veiligheid. Hij coördineert de invoering en evaluatie van het KiVa-antipestprogramma in Nederland.

Oudste ‘Geleerde Genootschap’ in Nederland

De KHMW, het oudste ‘Geleerde Genootschap’ in Nederland, werd als Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen opgericht in 1752, met als doel het bevorderen van de wetenschap, in de ruimste zin. De KHMW houdt zich sinds de oprichting bezig met het bevorderen van wetenschap en wil een brug slaan tussen wetenschap en samenleving.

Laatst gewijzigd:13 februari 2019 20:30