Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Onderzoek The Labor Market Integration of Refugees (LMIR) Projecten

Realistische tolerantietraining voor werkgevers

Dit project ontwikkelt trainingen om Nederlandse werkgevers voor te bereiden op het aannemen van en werken met nieuwkomers: ‘Omgaan met culturele diversiteit, training voor realistische tolerantie op de werkplek’.

Werkgevers hebben ook voorbereiding nodig

Het vinden van een baan en het kunnen ontwikkelen van een nieuw leven is niet alleen erg belangrijk voor het welzijn van migranten, maar ook voor de ontvangende samenleving. Duurzame integratie is tweerichtingsverkeer. Het vereist inspanningen van de migranten en openheid van werkgevers en openbare instellingen.

Een in Nederland uitgevoerd onderzoek liet echter een nogal schokkend resultaat zien. Slechts 25% van de vluchtelingen die in 2014 waren aangekomen en een verblijfsvergunning kregen, hebben in 4 jaar een betaalde baan gevonden (CBS, 2019). Nieuwkomers krijgen een taaltraining en soms een introductie op de arbeidsmarkt, maar werkgevers zijn er nauwelijks op voorbereid. Daarom hebben we een actiegerichte training ontwikkeld waarin werkgevers vaardigheden leren ontwikkelen om effectief met culturele verschillen om te gaan en nieuwkomers op de werkvloer te helpen integreren.

Combineren van academische kennis en praktijkervaring

Interessant is dat een recente meta-analyse van 40 jaar ‘diversiteitstraining’ onderzoek heeft aangetoond dat deze trainingen weinig invloed hadden op het creëren van een inclusief werkklimaat. Het enige dat de houding en het gedrag van mensen ten opzichte van een dergelijk werkklimaat lijkt te veranderen, is het vergroten van het bewustzijn van culturele verschillen en het stimuleren van vaardigheden om ermee om te gaan (Bezrukova et al. 2016).

Milka Yemane, oprichter van Stichting Lemat en RUG-collega's Nina Hansen, Liesbet Heyse en Marloes Huis bundelden hun expertise op het gebied van theorieën, methoden en relevante ervaring uit het veld om één concrete oplossing te ontwikkelen om de arbeidsmarktintegratie van nieuwkomers te verbeteren. Hun training is gebaseerd op een realistisch perspectief van tolerantie dat de spanningen erkent die kunnen ontstaan ​​door culturele verschillen en miscommunicatie. Deelnemers aan onze training leren vanuit het het perspectief van een nieuwkomer een concrete communicatiestrategieën toe te passen in hun dagelijkse werk. Deelnemers ontwikkelen concrete doelen over hoe ze deze nieuwe inzichten willen implementeren in hun dagelijkse werk. Het team heeft de effectiviteit van deze training geëvalueerd.

Een blog: https://www.rug.nl/sustainable-society/community/blog/integration-is-a-two-way-street-a-training-thats-prepares-employers-to-hire-refugees-20-06-2019?lang=en

Een trainingsevaluatie wordt momenteel voorbereid voor publicatie.

Dit project werd gefinancierd door een subsidie ​​van de Startimpuls van de Nederlandse Wetenschapsagenda (NWA) voor Nina Hansen en Liesbet Heyse.

Laatst gewijzigd:02 december 2020 19:18