Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Prestigieuze Vici-beurs Hedderik van Rijn voor onderzoek naar het inschatten van tijd

17 februari 2017

Prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn, adunct hoogleraar Cognitieve wetenschappen en neurowetenschappen bij de afdeling Psychometrische & Statistische Technieken, faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt een prestigieuze Vici-beurs uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. Van Rijn krijgt de beurs voor zijn onderzoeksvoorstel 'De stopwatch in ons brein'.

Van Rijn is één van de vier Groningse Vici-laureaten dit jaar. Zij ontvangen ieder anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen en een onderzoeksgroep op te bouwen. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland. NWO selecteert de Vici-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter en wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en kennisbenutting. Vici is bestemd voor ‘excellente, ervaren onderzoekers die met succes een vernieuwende onderzoekslijn hebben ontwikkeld en daarmee een vooraanstaande positie innemen op nationaal en internationaal niveau’, aldus NWO.

De stopwatch in ons brein

Prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn (m), RUG – Psychometrische & Statistische Technieken

Efficiënt menselijk gedrag is afhankelijk van het goed inschatten van korte tijdsintervallen, maar wetenschappers weten nog niet hoe de stopwatch in ons brein werkt. In dit project bouwen wetenschappers een computermodel van het brein en verklaren daarmee hoe we tijd kunnen inzetten voor efficiënt en optimaal gedrag.

Hedderik van Rijn
Laatst gewijzigd:20 februari 2017 13:05