Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Promotie: Msc. A.E. Jacobse, Can we improve Children's Thinking? A Metacognitive Approach to Problem Solving in Mathematics

11 juni 2012

Op 11 juni om 16.15 uur hoopt MSc. A.E. Jacobse te promoveren op het proefschrift getiteld:

Can we improve Children’s Thinking? A Metacognitive Approach to Problem Solving in Mathematics

 

Promotores:prof.dr. R.J. Bosker, prof.dr. E.G. Harskamp

 

Computertraining helpt bij redactiesommen in het basisonderwijs

Basisschoolleerlingen zijn met een computerondersteund trainingsprogramma beter in staat redactiesommen op te lossen. Dit concludeert Annemieke Jacobse op basis van haar promotieonderzoek.

In het basisonderwijs hebben veel leerlingen tijdens de rekenles moeite met het oplossen van redactieopgaven, waarbij de rekenkundige inhoud is ingebed in tekst. Om een redactieopgave op te lossen moet een leerling verschillende dingen doen om de benodigde informatie uit de tekst te halen: relatief veel tijd besteden aan het analyseren van het probleem, het probleem weergeven, een passend rekenplan kiezen, het rekenplan uitvoeren en het antwoord controleren. Tijdens het oplossen van de opgave monitoren ze het proces. Dit reguleren en monitoren van het leerproces wordt metacognitie genoemd. Aan het Gronings Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs GION wordt onderzoek gedaan naar hoe dit leerproces vertaald kan worden naar de onderwijspraktijk.

Annemieke Jacobse bestudeerde de waarde van metacognitie voor prestaties en de trainbaarheid en het meten van metacognitie. De bevindingen van een observationele studie laten zien dat metacognitie - grotendeels onafhankelijk van intelligentie - positief samenhangt met de prestaties van zowel autochtone als allochtone leerlingen. Daarnaast voerde Jacobse twee experimentele onderzoeken uit met een computerondersteund trainingsprogramma met redactieopgaven en metacognitieve hints. Het blijkt dat de metacognitie van basisschoolleerlingen kan verbeteren door training. Bovendien verbetert de vaardigheid van de leerlingen in het oplossen van redactieopgaven aanzienlijk door de metacognitieve training. Ook toont zij het belang aan van het meten van metacognitie tijdens de leertaak.

Annemieke Jacobse (Groningen, 1982) studeerde Onderwijskunde aan de RUG en deed haar promotieonderzoek het GION - Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, onderzoekschool TIER - Top Institute for Evidence Based Education Research. Zij werkt als onderzoeker/docent op het GION.

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:36

Meer nieuws

  • 10 september 2024

    Steeds weer de verkeerde

    Julie Karsten onderzoekt hoe ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag de online partnerkeuze van jongeren beïnvloeden. Ze richt zich vooral op de vraag of mensen die eerder ‘dader’ of ‘slachtoffer’ zijn geweest elkaar opzoeken. Door deze...

  • 09 september 2024

    Mensen met psychose vaak slachtoffer van geweld

    Mensen met een psychose worden veel vaker slachtoffer van geweld en criminaliteit dan de algemene bevolking. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Bertine de Vries, dat zij op 19 september verdedigt aan de Rijksuniversiteit Groningen.

  • 04 september 2024

    Segregatie op de werkvloer groeit: Topverdieners werken steeds meer samen

    Topverdieners werken steeds vaker uitsluitend samen met andere hoogbetaalde collega’s, terwijl het contact met werknemers met een middeninkomen verder afneemt.