Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Modeling the dynamics of networks and continuous behavior

Promotie:Mw. N.M.D. (Nynke) Niezink
Wanneer:28 mei 2018
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. T.A.B. (Tom) Snijders
Copromotor:prof. dr. M.A.J. (Marijtje) van Duijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Modeling the dynamics of networks and continuous behavior

Nieuw model om de dynamiek van sociale netwerken te bestuderen

Nynke Niezink heeft voor haar onderzoek een model ontwikkeld om de dynamiek van sociale netwerken en de - op continue schaal gemeten - eigenschappen van de actoren in deze netwerken te bestuderen. Een belangrijk gevolg van haar werk is de implementatie van dit model in het pakket RSiena voor het statistische software programma R. Met behulp van dit vrij beschikbare pakket kunnen andere onderzoekers het model gebruiken om hun eigen data te analyseren. Belangstelling hiervoor is al door meerdere onderzoekers geuit.

Sociale relaties tussen sociale actoren, zoals mensen, bedrijven en landen, en de eigenschappen (gedrag, mening, etc.) van deze actoren zijn niet statisch: ze veranderen over de tijd in wederzijdse samenhang. Iemand kan bevriend raken met een ander vanwege een gedeelde politieke voorkeur, of zijn eigen politieke kleur veranderen naar aanleiding van interacties met zijn vrienden. Het eerste is een voorbeeld van sociale selectie, een proces waarbij actoren hun relaties veranderen op basis van de eigenschappen van andere actoren. Het tweede is een voorbeeld van sociale beïnvloeding, een proces waarbij het gedrag van actoren beïnvloed wordt door de actoren met wie zij een relatie hebben.

Het stochastisch actor-georiënteerde model is ontwikkeld om dergelijke dynamiek statistisch te modelleren, gebaseerd op herhaalde metingen van netwerken en actoreigenschappen. In de oorspronkelijke definitie van het model wordt aangenomen dat actoreigenschappen gemeten zijn op een ordinaal categorische schaal. Ten gevolg hiervan hebben meerdere onderzoekers hun continue variabelen moeten discretiseren om deze te kunnen analyseren in het model. Door te discretiseren raakt informatie verloren. In haar onderzoek heeft Niezink het stochastisch actor-georiënteerde model daarom uitgebreid voor continue actoreigenschappen. Dit nieuwe model is breed toepasbaar, omdat in de gezondheids-, onderwijs- en organisatiesociologie, waar men geïnteresseerd is in het effect van sociale netwerken op individueel gedrag, veel actoreigenschappen op continue schaal gemeten worden.