Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Making the most of human memory

Studies on personalized fact-learning and visual working memory
Promotie:F. (Florian) Sense
Wanneer:20 april 2017
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn, prof. dr. R.R. (Rob) Meijer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Making the most of human memory

Feiten stampen met een computerprogramma dat rekening houdt met een optimale timing per leerling

Feiten stampen is saai en kost veel tijd. Florian Sense deed onderzoek naar een efficiëntere manier van leren, die bij de afdeling Psychologie werd ontwikkeld. Leerlingen moeten vaak feiten meerdere malen herhalen om ze te onthouden. De optimale timing waarin deze herhalingen moeten plaatsvinden, hangt af van de te bestuderen stof en van de eigenschappen van de leerling. Leersoftware die rekening houdt met deze verschillen, wordt adaptief genoemd. Hij laat zien dat het ontwikkelde adaptieve leersysteem beter werkt dan een vaak gebruikt ‘flashcard’ systeem: Gemiddeld leren studenten meer en maken minder fouten tijdens het leerproces wanneer zij het adaptieve leersysteem gebruiken.

Deze verbetering is mogelijk omdat het systeem een simpele versie van de student zijn geheugen simuleert en daardoor kan voorspellen wanneer feiten vergeten zullen worden. Sense laat zien dat de parameters die tijdens het leren worden geschat de testprestatie kan voorspellen, maar niet gerelateerd zijn aan intelligentie en capaciteit van het werkgeheugen van de geteste steekproef. De geschatte parameters van een student zijn stabiel gedurende de tijd maar variëren enigszins, afhankelijk van de te bestuderen stof.

Tot slot laat Sense in zijn proefschrift de mogelijke toekomstige ontwikkelingen en verbeteringen van het systeem zien. Zo zou het model moeten worden uitgebreid zodat het prestaties op meervoudige leersessies kan voorspellen. Daarnaast is het belangrijk om het adaptieve leersysteem te testen buiten het lab, bijvoorbeeld onder leerlingen in het onderwijs. Samenwerking met Noordhoff en HoeGekIsNL? en het RUG-gesponsorde project genaamd Rugged Learning, zullen deze data verstrekken. Met deze data kunnen wij aanvullende aannames toetsen die het adaptieve leersysteem verder moeten verbeteren.

Florian Sense verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Psychometrie & Statistiek vande Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, waar hij inmiddels postdoconderzoeker is.

Zijn eerste promotor, Hedderik van Rijn, heeft dit onderzoek onlangs belicht in zijn oratie Wat de tijd leert.

Zie ook het artikel in UK Magazine: Swahili leren is een makkie