Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Dynamic control of balance in children with Developmental Coordination Disorder

Promotie:dr. L.D. (Dorothee) Jelsma
Wanneer:28 september 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. O.M. (Oliver) Tucha, prof. dr. B. Smits-Engelsman
Copromotor:dr. R.H. Geuze
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Dynamic control of balance in children with Developmental
Coordination Disorder

Positieve invloed van actief computerspel op balansvaardigheden van kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen

Kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen hebben vaak balansproblemen. Het onderzoek van Dorothee Jelsma richtte zich op de dynamische balanscontrole die nodig is tijdens het spelen van een computerspel, waarbij kinderen het spel konden sturen door hun lichaamsgewicht te verplaatsen. Ze onderzocht kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand en balansproblemen en kinderen met een normale motorische ontwikkeling op i) verschillen in dynamische balanscontrole benodigd voor het spelen van het computerspel, ii) verschillen in het aanleren van de benodigde dynamische balanscontrole en iii) of er sprake was van overdracht van wat geleerd was tijdens het spelen van het computerspel naar niet getrainde balansvaardigheden in het dagelijks leven.

De kinderen met balansproblemen bleken minder succesvol in het spel. Ze verplaatsten hun lichaamsgewicht aanvankelijk minder ver en bewogen minder behendig in hun poging om te scoren. Deze verschillen werden eveneens gevonden bij kinderen in Zuid Afrika, wat bevestigde dat het coördinatieprobleem onafhankelijk is van cultuur of eerder opgedane ervaringen met computerspelen. Het goede nieuws is dat deze kinderen over een langere periode even snel balansvaardigheden aanleren als hun leeftijdsgenoten. Bovendien behielden ze het niveau van controle van het spel na een periode zonder oefening en lieten ze na training ook verbetering zien in dagelijkse vaardigheden, zoals hinkelen, springen en slalom rennen, zowel in de Nederlandse als in de Zuid Afrikaanse studie.

Een motorisch trainingsprotocol in de vorm van een actief computerspel met elementen van feedback, anticiperen en reageren heeft dus een positieve invloed op balansvaardigheden van kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand.