Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

It makes you think, or does it?

Exploring graduateness in university education
Promotie:dr. J.M. (Jessica) Steur
Wanneer:19 mei 2016
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. W.H.A. (Adriaan) Hofman
Copromotor:dr. E.P.W.A. Jansen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
It makes you think, or does it?

Ontwikkelingsbenadering van academische vorming

Een universitaire opleiding wordt geacht bij te dragen aan de academische vorming van studenten. De verscheidenheid in interpretaties van het begrip maakt het lastig om onderzoek te doen op dit terrein, omdat de reikwijdte van dergelijk onderzoek zich beperkt tot de gebruikte interpretatie. Die interpretatie is vaak een mengeling van verschillende vaardigheden en houdingen waarbij zelden een niveau gespecificeerd wordt. Jessica Steur stelt in haar proefschrift een ontwikkelingsbenadering van academische vorming voor.

In dat model worden vier domeinen van academische vorming voorgesteld: reflectief denken, wetenschapsbeoefening, moreel burgerschap en levenslang leren. In het voorgestelde model is sprake van academische vorming wanneer studenten het graduateness niveau beheersen in het reflectief denken-domein en in ten minste één van de andere domeinen. Hiermee wordt aangesloten bij de idee dat academische vorming binnen verschillende disciplines een verschillende interpretatie kan hebben doordat aan de domeinen een verschillend belang wordt toegekend. Met behulp van ontwikkelingsmodellen voor deze domeinen wordt het graduateness niveau bepaald. Deze ontwikkelingsaanpak kan handvatten bieden aan opleidingen die de academische vorming van studenten een geïntegreerd onderdeel van het opleidingsprogramma willen laten zijn.

Jessica Steur deed haar onderzoek bij de Universitaire Lerarenopleiding. Het werd medegefinancierd door de Stichting SOHO.