Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

At your own risk

Promotie:Mw. K.L. (Kim) Pattiselanno
Wanneer:10 maart 2016
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. D.R. (René) Veenstra, prof. dr. W.A.M. Vollebergh
Copromotors:dr. J.K. (Jan Kornelis) Dijkstra, dr. C.E.G. (Christian) Steglich
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
At your own risk

Jongeren onderschatten hoeveel hun vrienden roken of drinken

Groepsgenoten beïnvloeden elkaar sterk, maar hoe blijft vaak onduidelijk. Jongeren imiteren elkaars gedrag en onderschatten tegelijkertijd hoeveel hun vrienden roken of drinken. Sociologe Kim Pattiselanno onderzocht de invloed van adolescenten op elkaar en hun risicogedrag in groepen.

Pattiselanno onderzocht de rol van pikorde in jongerengroepen. Worden jongeren lager in rang sterker beïnvloed door het gedrag van hun groepsgenoten dan jongeren die populairder zijn? Als je een lagere status hebt wil je misschien je populariteit vergroten door stoer gedrag van anderen over te nemen: jongeren imiteren elkaar immers. En in een ‘egalitaire’ groep vertoon je wellicht meer risicogedrag om alfa-mannetje te worden. En maakt het dan uit hoe hecht die groepen zijn en in hoeverre de leden elkaar als groepsgenoot beschouwen? ‘Gek genoeg bleek in mijn onderzoek beïnvloeding van risicogedrag van geen van beide factoren afhankelijk te zijn,’ aldus Pattiselanno.

Meer informatie

• Het volledige nieuwsbericht: Jongeren onderschatten hoeveel hun vrienden roken of drinken
  • Kim Pattiselanno (1986) startte haar promotieonderzoek ‘At Your Own Risk. The importance of group dynamics and peer processes in adolescent peer groups for adolescents’ involvement in risk behaviors’ in 2010 aan de Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, afdeling Sociologie, met financiering uit het NWO-programma jeugd en gezin. Hoofdaanvrager was prof.dr. René Veenstra.