Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Identity, career trajectories and wellbeing outcomes

A closer look at individuals with degenerative eye conditions
Promotie:Mw. T. (Tali) Spiegel
Wanneer:02 juni 2016
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. B.J.M. (Nardi) Steverink, R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Identity, career trajectories and wellbeing outcomes

Nieuw beleid nodig voor mensen met oogaandoening

Mensen met een gestigmatiseerde identiteit hebben een verhoogd risico om gediscrimineerd te worden of met vooroordelen te maken te krijgen. Stigma theorie leert ons dat individuen er voor kunnen kiezen om deze identiteit geheim te houden om dergelijke gevolgen te vermijden. De mate waarin, alsmede de manier waarop, een persoon met een gestigmatiseerde identiteit ervoor kiest om deze identiteit voor de omgeving te verbergen staat bekend als identity management. In dit proefschrift kijken we naar de gestigmatiseerde groep van mensen met een degeneratieve oogaandoening.

Het eerste doel van dit onderzoek is om de uitdagingen en successen waarmee volwassenen met deze aandoening te maken krijgen te analyseren in relatie tot hun gestigmatiseerde identiteit en identity management. Ook is onderzocht hoe het verbergen van een visuele beperking zowel de gevolgde carrièrepaden als het algehele welzijn van het individu beïnvloedt. Het tweede doel van dit proefschrift is om inzicht te verkrijgen in de contacten tussen individuen met degeneratieve oogaandoeningen.

De resultaten van het onderzoek suggereren dat identity management een belangrijke rol speelt in het fysieke en mentale welzijn, alsmede de carrièrekansen, van deze groep mensen. De mate waarin de gestigmatiseerde identiteit onthuld wordt is ook van groot belang voor het welzijn en de carrièrekansen van het individu. Zo kan het gedeeltelijk onthullen van de identiteit samengaan met stress en een gebrek aan zelfacceptatie. Beleidsmakers zouden oplossingen moeten vinden om een veilige werkomgeving te creëren voor individuen die hun aandoening niet (volledig) willen onthullen op het werk.

Zie ook de Unifocusvideo over haar onderzoek: Nieuw beleid nodig voor mensen met oogaandoening