Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Getting the picture

Modeling and Simulation in Secondary Computer Science Education
Promotie:N. (Natasa) Grgurina
Wanneer:28 oktober 2021
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. K. (Klaas) van Veen, prof. dr. E. Barendsen, prof. dr. B. Zwaneveld
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Getting the picture

Modelleren en simuleren in het informatica-onderwijs

Modelleren en simuleren wordt gezien als een onderdeel van computational thinking, dat op zijn beurt een onderdeel is van digitale geletterdheid. In het proefschrift van Natasa Grgurina worden de vakdidactische aspecten van het modelleren en simuleren in het vak Informatica besproken, evenals de vakdidactische kennis van docenten. Het onderzoek heeft onder meer geresulteerd in een raamwerk dat beschrijft hoe een probleemsituatie naar computationele elementen wordt vertaald.

De bevindingen laten zien dat leerlingen in het bovenbouw van havo en vwo goed in staat zijn in het kader van het vak informatica zelf computermodellen te ontwerpen en te programmeren, en om ze vervolgens in te zetten voor onderzoek in disciplines als biologie of aardrijkskunde. Hun leraren beschikken over succesvolle strategieën om modelleren en simuleren te onderwijzen en toetsen, zelfs als ze geen experts zijn op het gebied van computermodelleren.

Ook worden in het onderzoek de mogelijkheden aangetoond van computermodellen in het onderwijs om bijvoorbeeld het verloop van een pandemie te simuleren, de resultaten te analyseren, en zowel wetenschappelijke als maatschappelijke consequenties te onderzoeken. Digitale geletterdheid gaat verder dan alleen ict-vaardigheden of ‘mediawijsheid’. Het toont aan dat digitale geletterdheid ingezet kan worden om leerlingen actief bij het leren van vakinhoud te betrekken door hen zelf computermodellen te laten maken en gebruiken.