Impact of accreditation on quality assurance

A case study of public and private universities in Ghana
Promotie:Dhr. K. (Kwame) Dattey
Wanneer:22 november 2018
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. W.H.A. (Adriaan) Hofman
Copromotor:dr. D.F. Westerheijden
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Impact of accreditation on quality assurance

Het effect van accreditatie op de kwaliteit van universiteiten in Ghana

Het aantal studenten in Afrika neemt enorm toe. Tussen 1985 tot 2002 was er een groei van bijna 400 procent, terwijl de instroom tussen 2000 en 2010 haast verdubbelde (van 2,3 naar 5,2 miljoen studenten). Overheidsinvesteringen in onderwijs konden deze toename in de instroom niet bijbenen, ook omdat donorlanden hun investeringen in hoger onderwijs verlaagden. Daarom besloten veel Afrikaanse overheden het aanbod van hoger onderwijs te liberaliseren, om zo private investeerders te interesseren. De instroom in private hoger onderwijsinstellingen nam inderdaad fors toe, maar de capaciteit van de bestaande faciliteiten en gekwalificeerde human resources groeiden niet altijd mee. Private investeerders werden daarom geregeld, terecht of ten onrechte, geassocieerd met afnemende onderwijskwaliteit. Tegen deze achtergrond gingen overheden in Afrikaanse landen regulerende en accrediterende instituties instellen. Zij kregen de opdracht te verzekeren dat de groei van de instroom de kwaliteit van het hoger onderwijs niet zou ondermijnen.

Kwame Dattey onderzocht in welke mate accreditatie een effect heeft op de kwaliteit van universiteiten in Ghana. Daarbij keek hij naar indicatoren als het curriculum, de academische staf, de verhouding tussen student en staf, bibliotheekfaciliteiten, financiering en (fysieke) voorzieningen als gebouwen. De door hem geselecteerde universiteiten hadden minimaal twee accreditatierondes ondergaan tussen 2006 en 2015. Datteys onderzoek toont aan dat in wisselende mate op de thema’s curriculum, bibliotheek en staf verbeteringen zijn opgetreden in de tweede accreditatieronde in vergelijking met de eerste ronde. De publieke universiteiten hadden in deze periode meer vooruitgang geboekt dan de private universiteiten. Niettemin moet een goed systeem van kwaliteitsevaluatie verder gaan dan alleen het beoordelen van input- en outputfactoren.