Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Stimulating creativity

Matching person and context
Promotie:dr. K.M.M. (Kiki) de Jonge
Wanneer:09 september 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. N. (Nico) van Yperen
Copromotor:dr. E.F. (Eric) Rietzschel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Stimulating creativity

Het stimuleren van creativiteit

De focus van het proefschrift van Kiki de Jonge  ligt op de vraag hoe je persoon en context optimaal op elkaar kunt afstemmen om ervoor te zorgen dat mensen de creativiteit in nieuwe ideeën waarnemen en zo tot creatieve prestaties en werkplezier komen. Zoals verwacht bleken mensen in verschillende contexten te floreren.

Allereerst heeft de creativiteit van een idee te maken met de waardering ervan. Dat wordt beïnvloed door de vernieuwing, haalbaarheid, positieve verrassing en disruptieve mogelijkheden. De perceptie van creativiteit werd voor leken en experts op dezelfde manier gevormd. Dat beïnvloedt het succes van nieuwe ideeën, de intentie om implementatie te ondersteunen en de ervaren meerwaarde van deze ideeën als startpunt voor verdere ideeëngeneratie.

Vervolgens was er een test om te bepalen of en hoe goed men werkelijk in staat is nieuwe ideeën te gebruiken als uitgangspunt voor verdere ideeëngeneratie. Dat bleek per persoon te verschillen, beïnvloed door de psychologische behoeften aan structuur en autonomie. Waar sommigen goed konden presteren bij het ontvangen van nieuwe ideeën, konden anderen juist met meer alledaagse ideeën beter brainstormen.

Tijdens het brainstormen generen verschillende (benaderings- of vermijdingsgemotiveerde) mensen ideeën vanuit veel verschillende invalshoeken of vanuit één perspectief. Daarbij werd onderzocht of het ontvangen van diverse of niet-diverse ideeën optimaal is voor hun prestaties. Het onderzoek toonde aan dat mensen hun brainstormstijl aanpassen aan de input en dat dit hun ideeëngeneratie vergroot. Omdat groepsbrainstorming erg populair is in moderne organisaties, kan het implementeren van deze bevindingen de creatieve ideeëngeneratie mogelijk vergroten.