Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Ready for change: adaptation and development in dynamic vocational contexts

Examples from university students and entrepreneurs
Promotie:Mw. A.K. (Anne-Kathrin) Kleine
Wanneer:21 november 2022
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. B.M. (Barbara) Wisse
Copromotor:A. (Antje) Schmitt, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Ready for change: adaptation and development in dynamic vocational
contexts

Studenten en ondernemers in een dynamische werkomgeving

Anne Kathrin Kleine onderzocht hoe individuen omgaan met uitdagingen in een dynamische beroepscontext, aan de hand van twee groepen: universiteitsstudenten en ondernemers. Haar proefschrift beoogt een veelzijdig beeld te geven van hun werkomgeving, de bijbehorende uitdagingen en bedreigingen, en de mechanismen die groei en ontwikkeling bevorderen.

Studenten leven in een staat van relatieve onzekerheid, omdat ze in de nabije toekomst de voor hen onbekende wereld van het werk zullen instappen. Het onderzoeken van beschikbare carrièremogelijkheden kan problematisch zijn, evenals het ontdekken hoe deze passen bij hun persoonlijkheden, waarden en doelen. Dat gaat gepaard met onvervulde verwachtingen en frustratie.

Ook ondernemers bevinden zich in een onzekere situatie. Ze worden sterk beïnvloed door het dynamische karakter van hun werkcontext. Ze hebben niet alleen te maken met verwachte veranderingen, maar moeten ook omgaan met tegenslagen en leren van gemaakte fouten. Deze snelle omgeving, gecombineerd met het bijbehorende investeringsrisico, maakt het ondernemerschap turbulent.

Een dynamische werkcontext kenmerkt zich door instabiliteit, onzekerheid, turbulentie en uitdagingen en kansen voor verandering. Hoewel universiteitsstudenten en ondernemers in verschillende professionele omgevingen opereren, delen ze enkele uitdagingen en bedreigingen die verband houden met beroepscontexten die aanpassing aan huidige en verwachte veranderingen vereisen.

Het proefschrift bespreekt hoe individuen die zich in dergelijke beroepscontexten bevinden beroepsoriëntaties kunnen ontwikkelen die hen ondersteunen in het omgaan met de uitdagingen en bedreigingen die zij tegenkomen. Elk van de vier hoofdstukken noemt unieke toepassingsmogelijkheden. Er zijn ook praktische implicaties buiten de context van studenten en ondernemerschap.