Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Charting the constellation of science reform

Promotie:S.M. (Sarahanne) Field, PhD
Wanneer:25 augustus 2022
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. H.A.L. (Henk) Kiers
Copromotor:dr. M. (Maarten) Derksen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Charting the constellation of science reform

De ‘scientific reform movement’ in kaart gebracht

De ‘scientific reform movement’ is een beweging van onderzoekers die zich richt op tekortkomingen in de wetenschappelijke literatuur en probeert dit probleem op te lossen. Sarahanne Field heeft de personen die bij deze beweging zijn aangesloten onderzocht, vooral aan de hand van online Twitter-verkeer om zo hun cultuur, praktijken en structuur te begrijpen.

In de afgelopen tien jaar is in de wetenschappelijke gemeenschap een gevoel van urgentie ontstaan. Zij heeft ontdekt dat een groot deel van de literatuur onbetrouwbaar en mogelijk ongeldig is, als gevolg van zwakke theorievorming, gebrekkige methoden en slordige statistieken. Dat wordt in de hand gewerkt door een wijdverspreide concurrerende en geheimzinnige benadering van onderzoek, die op haar beurt wordt gevoed door kwalijke academische stimuleringsstructuren. Veel onderzoekers hebben zich daarom verenigd in de ‘science reform movement’ om de problemen aan te pakken.

Vaak worden deze 'hervormers' gezien als één enkele, homogene entiteit, maar uit het onderzoek van Field blijkt dat de hervormingsgemeenschap heterogeen is. De groep is onderzocht met behulp van etnografie en sociale netwerkanalyse-instrumenten. Met Wenger's Community of Practice theorie als een interpretatief kader, analyseerde ze het discours dat zich afspeelt tussen hervormers op Twitter. Hoewel de hervormers verenigd zijn door hun interesse in het verbeteren van de wetenschap, is de conclusie dat ze beter gekarakteriseerd kunnen worden als een constellatie van kleine praktijkgemeenschappen, elk met hun eigen normen, prioriteiten, en unieke benadering van de groepsonderneming van wetenschappelijke hervorming.