Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Talent assessment in soccer: predicting performance through the lens of selection psychology

Promotie:Dhr. T.L.G. (Tom) Bergkamp
Wanneer:15 september 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. R.R. (Rob) Meijer
Copromotors:prof. dr. J.R. (Ruud) den Hartigh, dr. W.G.P. (Wouter) Frencken, dr. A.S.M. (Susan) Niessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Talent assessment in soccer: predicting performance through the
lens of selection psychology

Selectie van voetbaltalent: verbetering van prestatievoorspellingen

Hoe kunnen voetbalclubs beslissingen over de selectie van talent verbeteren? Oftewel: hoe kunnen prestatievoorspellingen in het voetbal worden geoptimaliseerd? Tom Bergkamp bekeek samen met de KNVB en de FC Groningen welke methoden leiden tot betere voorspellingen voor coaches, scouts en voetbalspecifieke tests.

Professionele voetbalclubs zijn continu op zoek naar de grootste talenten. Gebaseerd op observaties van wedstrijden of resultaten uit voetbaltests zoeken scouts en coaches naar spelers (m/v) die de potentie hebben voor een carrière in het betaald voetbal. Hierbij doen zij (impliciet) prestatievoorspellingen, wat vaak moeilijk is. Jeugdspelers worden immers veelal op jonge leeftijd geselecteerd, wat betekent dat voorspellingen een groot tijdsinterval beslaan.

Het proefschrift biedt nieuwe inzichten over het voorspellen van voetbalprestaties. Hierbij is gebruik gemaakt van inzichten uit psychologisch onderzoek naar selectie (selectiepsychologie), die tot dusver nog niet waren toegepast in de sportliteratuur. Zo brengt het proefschrift aan de hand van een grootschalige survey de werkwijze en het besluitvormingsproces in kaart van voetbalscouts, een groep die eerder nog niet goed was onderzocht in de sportwetenschap.

In een experiment waaraan bijna honderd scouts en coaches van professionele clubs deelnamen, werd vervolgens onderzocht of een gestructureerde manier van beoordelen hun voorspellingen verbeterde. Ten slotte werd er in het proefschrift ook gekeken naar prestaties in kleine partijvormen als voorspeller ten opzichte van geïsoleerde voetbaltests. Met de bevindingen draagt het proefschrift bij aan de bewustwording bij voetbal- en sportorganisaties over het belang van evidence-based talentselectiemethoden.

Enkele conclusies zijn als volgt. Individuele prestaties in kleine partijvormen (7v7) in het voetbal zijn een goede voorspeller voor prestaties in reguliere (11v11) wedstrijden. Voetbalscouts geloven niet dat zij bij spelers onder 12 jaar betrouwbaar kunnen voorspellen of iemand geschikt is voor het betaald voetbal. Voetbalscouts houden rekening met veel verschillende criteria, maar gebruiken uiteindelijk hun algemene indruk van de speler om een beslissing te nemen. Het gestructureerd beoordelen van voetbalprestaties en mechanische combineren van scores door middels van een beslisregel leiden mogelijk tot betere voorspellingen van coaches en scouts, maar het is lastig deze methodes toe te passen in het voetbal.