Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Thinking about thinking

An Exploration of Basic Processes and Higher Order Functions and Metacognition in Adult ADHD
Promotie:Mw. C.M. (Marah) Butzbach
Wanneer:06 oktober 2022
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. O.M. (Oliver) Tucha
Copromotors:A.B.M. (Anselm) Fuermaier, Dr, dr. L.I. (Lara) Tucha
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Thinking about thinking

Begrijpen van eigen cognitieve processen bij volwassen met ADHD

Metacognitie kan worden omschreven als ‘denken over denken’: het verwijst naar het begrijpen en reguleren van onze eigen cognitieve processen. Momenteel is het diagnosticeren van ADHD bij volwassenen afhankelijk van zelfrapportage. Het onderzoek van Marah Butzbach toont aan dat het vermogen van patiënten om realistisch na te denken over hun cognitieve problemen misschien niet altijd correct is.

ADHD bij volwassenen is gekoppeld aan stoornissen in verschillende cognitieve domeinen. Het proefschrift begint met basale processen en complexe functies en eindigt met de vraag hoe metacognitie het dagelijks functioneren kan beïnvloeden, variërend van de vroege stadia van informatieverwerking tot de ervaringen van patiënten in hun dagelijks leven. Een centrale bevinding is dat basale processen mogelijk deel uitmaken van de fundatie van cognitieve stoornissen bij volwassenen met ADHD.

Verder richtte het onderzoek zich op metacognitie bij volwassenen met ADHD. De bevindingen tonen aan dat het vermogen van patiënten realistisch na te denken over hun cognitieve problemen misschien niet altijd correct is. Bovendien kunnen inzichten uit dit onderzoeksproject worden gebruikt om behandelstrategieën te formuleren. Men zou kunnen stellen dat aandacht mogelijk nodig is voor metacognitie, maar misschien is metacognitie ook nodig om aandacht te richten.