Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

How children make sense of the world

A perceptual learning account
Promotie:Dhr. P.F. (Pieter) de Bordes
Wanneer:01 maart 2021
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. P.L.C. van Geert
Copromotors:dr. R.F.A. (Ralf) Cox, dr. F.W. Hasselman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
How children make sense of the world

Hoe kinderen de wereld om hen heen leren begrijpen

Het doel van het onderzoek was de sociale en niet-sociale ontwikkeling van baby's en kinderen te beschrijven vanuit het perspectief van perceptueel leren. Perceptueel leren is een domein-algemeen proces, waarmee kinderen geleidelijk meer diverse en relevante informatie in de wereld om hen heen kunnen onderscheiden. Dit stelt kinderen in staat waarneming en actie op nieuwe en adaptieve manieren te koppelen, waardoor zij op adequate wijze kunnen reageren op de eisen en mogelijkheden die door die wereld worden geboden. Er wordt gesteld dat dit leerproces zich kan voltrekken zonder mediatie van cognitieve functies, iets wat gewoonlijk expliciet of impliciet wordt aangenomen in ontwikkelingstheorieën.

Dit proefschrift van Pieter de Bordes rapporteert verschillende studies waarin wordt beschreven hoe baby’s en kinderen sociale en niet-sociale vaardigheden ontwikkelen. Dat doen zij door middel van perceptueel leren, zoals het volgen van de kijkrichting van een ander, specifieke vormen van imitatie, herkenning van gezichtsuitdrukkingen en begrip van fysieke mechanismen. Er werd bijvoorbeeld omschreven hoe baby’s in staat zijn de intentionele handelingen van een andere persoon waar te nemen door perceptueel af te stemmen op de opeenvolging van gebeurtenissen van hoe hij of zij met bepaalde voorwerpen omgaat.

In een ander onderzoek werd omschreven hoe de interactie van kinderen met fysische mechanismen perceptuele informatie kan creëren die hen vervolgens helpt die fysische mechanismen op een geavanceerde manier te begrijpen. Voor de toekomst werd gesuggereerd dat perceptueel leren kan worden gebruikt om de vroege sociale ontwikkeling en leercontexten van kinderen verder te onderzoeken. Dit zou kunnen leiden tot nieuwe inzichten voor het beschrijven van leerprocessen en het optimaliseren voor de context waarin deze processen plaats kunnen vinden.