Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Measurement quality of the Strengths and Difficulties Questionnaire for assessing psychosocial behaviour among Dutch adolescents

Promotie:Mw. J. (Jorien) Vugteveen
Wanneer:19 november 2020
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. M.E. (Marieke) Timmerman
Copromotor:A.A. de Bildt
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Measurement quality of the Strengths and Difficulties Questionnaire
for assessing psychosocial behaviour among Dutch adolescents

Toepassing van de SDQ-vragenlijst bij jongeren

Naar schatting 15 tot 25 procent van alle jongeren ervaart psychosociale problemen. Daarom gebruikt de Nederlandse Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg (Jeugd-GGZ) vaak de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Het onderzoek van Jorien Vugteveen ging over de vraag of de SDQ-zelfrapportage en de SDQ-ouderversie geschikt zijn voor Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar in de JGZ en in de Jeugd-GGZ.

De schalen, vooral van de SDQ-ouderversie, blijken geschikt om jongeren met psychosociale problematiek van jongeren zonder deze problematiek te onderscheiden. Ook blijken beide SDQ-versies, vooral de ouderversie, vrij geschikt om een eerste indicatie te geven van het type problematiek (angst-/stemmingsproblemen, gedragsstoornissen, ADHD). Schalen van de ouderversie waren daarnaast indicatief voor autismespectrumstoornissen, maar de schalen van de zelfrapportageversie waren dat niet. Het gebruik van de SDQ kan verder worden geoptimaliseerd door alle schalen van beide SDQ-versies te combineren in een SDQ-profiel. Daarmee worden psychosociale problemen inclusief gecombineerde problematiek nauwkeuriger gesignaleerd dan bij het huidige gebruik van de zogenaamde totaalschaal. 

De vragenlijst van de SDQ is kort en het invullen vraagt weinig tijd. Bovendien bevat de vragenlijst vragen over zowel probleemgedrag als positieve gedragingen. Dit is uniek en daarmee wordt wat meer recht gedaan aan het totaalplaatje van het gedrag van jongeren. De SDQ is daarmee geschikt voor gebruik onder Nederlandse jongeren. Praktijkprofessionals wisten tot nu toe niet goed of, en zo ja welke, SDQ-schalen ten behoeve van jongeren konden worden gebruikt. Een samenvatting van de bevindingen uit dit proefschrift en nieuwe Nederlandse SDQ-normen zijn daarom gepresenteerd in een handleiding die verspreid is onder praktijkgebruikers: https://assets.ncj.nl/docs/a299fba5-d5e3-4c96-8d90-0605c185b0d9.pdf