When well begun is half done
Promotie: | Mw. A.M. (Annemijn) Peters |
Wanneer: | 22 september 2020 |
Aanvang: | 12:45 |
Promotor: | prof. dr. E.M. (Linda) Steg |
Copromotor: | prof. dr. E. (Ellen) van der Werff |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Gedrags- en Maatschappijwetenschappen |
Stimulering milieubewust gedrag ook ná aanschaf duurzaam product
Steeds meer mensen maken gebruik van duurzame energietechnologieën (zoals zonnepanelen en elektrische auto’s). Om een duurzame energietransitie te realiseren is het belangrijk dat mensen de technologie niet alleen aanschaffen, maar ook op een duurzame manier gebruiken. Dan kan door de vraag naar energie af te stemmen op het beschikbare aanbod van duurzame energie, maar ook door duurzamer gedrag in het algemeen. Annemijn Peters onderzocht of en, zo ja, hoe de aanschaf van duurzame energietechnologieën kan leiden tot duurzaam gebruik en andere duurzaam gedrag. Bovendien bekeek ze hoe deze gedragingen kunnen worden gestimuleerd na de aanschaf van dergelijke producten.
Consumenten lijken meer geneigd duurzame energietechnologieën op een duurzame manier te gebruiken, wanneer ze sterke milieumotieven (in plaats van financiële) hebben voor de aanschaf. Dat komt omdat men zichzelf dan ziet als een persoon die duurzaam handelt (versterking van de milieu-identiteit). Dat maakt dat het belangrijk is de milieumotieven voor de aanschaf te versterken, in plaats van bijvoorbeeld financiële motieven. Dat blijkt lastig: het benadrukken van milieuvoordelen leidde niet tot duurzaam gebruik van de technologie en ander duurzaam gedrag. Daarnaast blijkt de meerderheid van de respondenten de technologie minder duurzaam te gebruiken dan verwacht. Het is dus belangrijk ook na de aanschaf mensen te ondersteunen om in overeenstemming te handelen met hun intentie de technologie op een duurzame manier te gebruiken.