Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

The changing public and private experience of transgender people

Promotie:Mw. I. (Ines) Aristegui
Wanneer:18 mei 2020
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. A.P. Buunk
Copromotor:dr. A. Solano Castro
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The changing public and private experience of transgender people

Maatschappelijke en persoonlijke ervaringen van transgenders

Het onderzoek van Ines Aristegui richt zich op de veranderende maatschappelijke en persoonlijke situatie van mensen met een transgenderidentiteit in Argentinië. Aan de hand van kwalitatieve interviews laat zij zien hoe de wettelijke erkenning van de transgenderidentiteit positieve effecten heeft op met name hun gezondheid, opleiding, werksituatie en burgerrechten. Dat versterkt de transgendergemeenschap in haar mogelijkheden zich te weer te stellen tegen stigmatisering en discriminatie. Dat leidt tot meer zelfacceptatie, meer controle over de eigen situatie, en sterkere sociale banden.

Verder komt een kwantitatief onderzoek onder 134 transgenders met een vrouwelijke genderidentiteit (VGI) en 94 met een mannelijke genderidentiteit (MGI) aan de orde. Dat toont aan dat transgenders ten dele dezelfde eigenschappen in een partner het belangrijkst vinden als mensen met een homoseksuele en heteroseksuele voorkeur, zoals wederzijdse aantrekking en een sociaal karakter. Ook vinden zij dezelfde eigenschappen minder belangrijk, bijvoorbeeld gedeelde religieuze opvattingen.

De voorkeuren van transgenders waren echter in verschillende opzichten meer in lijn met hun biologische sekse dan met hun genderidentiteit. Zo hechtten VGI’s meer waarde aan aantrekkelijkheid en sociaaleconomische status dan MGI’s, die daarentegen een betrouwbaar karakter belangrijker vonden dan VGI’s.

Wat betreft jaloezie reageerden transgenders meer op basis van hun genderidentiteit. VGI’s reageerden net als heteroseksuele vrouwen vooral jaloers op uiterlijk aantrekkelijke rivalen, terwijl MGI’s, net als heteroseksuele mannen, vooral jaloers reageren op fysiek dominante rivalen.