Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Goal pursuit and acculturation: a fruitful novel approach to understand migration success

A Fruitful Novel Approach to Understand Migration Success
Promotie:Mw. A. (Agnes) Tóth-Bos
Wanneer:07 november 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. B.M. (Barbara) Wisse, prof. dr. K. Faragó
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Goal pursuit and acculturation: a fruitful novel approach to
understand migration success

Migratie, motivatie en acculturatie

Migratie wordt vaak in gang gezet doordat mensen zoveel mogelijk de door hen gestelde doelen willen behalen. Niettemin is de relatie tussen het nastreven van doelen en acculturatie weinig onderzocht. Hedendaagse motivatietheorieën zijn niet toegepast op migratieonderzoek. In dit proefschrift worden deze toegepast op de migratie-context, met als doel acculturatie en welzijn van migranten beter te begrijpen. Tevens is het de bedoeling een bijdrage te leveren aan de bestaande motivatie- en acculturatietheorieën.

Het nastreven van doelen door migranten (die dat op eigen initiatief zijn, dus geen vluchtelingen) kan helpen met het acculturatieproces in het gastland. Ook draagt een voorspoedig lopend acculturatieproces bij aan gevoelens van welzijn. Voortbouwend op de zelfdeterminatietheorie en de kennis afkomstig uit onderzoek in het acculturatiedomein onderzocht de promovendus hoe zowel de gepercipieerde belangrijkheid van persoonlijke doelen als het bereiken van persoonlijke doelen gerelateerd zijn aan acculturatie en welzijn van migranten.