Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Relapse prevention strategies for recurrent depression

Promotie:N.S. Klein, MSc
Wanneer:21 maart 2019
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. C.L.H. Bockting
Copromotor:dr. H. (Huibert) Burger
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Relapse prevention strategies for recurrent depression

Depressie is een stoornis die vaak terugkeert en gepaard gaat met een substantiële ziektelast voor zowel het individu als de maatschappij. Gezien de hoge terugvalpercentages, vooral bij een geschiedenis met meerdere depressies, is terugvalpreventie van groot belang. Dit proefschrift richtte zich op hiaten in de kennis omtrent terugvalpreventie voor depressie. Wij ontwikkelden en valideerden een instrument waarmee het risico op terugval voor een individu voorspeld kan worden en concludeerden dat meer studies nodig zijn om de prestatie van het instrument te verbeteren alvorens het te implementeren in de klinische praktijk. We hebben tevens overtuigingen over de oorzaak van depressie en herstel (causale overtuigingen) onderzocht en of deze voorspellend waren voor het gebruik van antidepressiva (medicatietrouw, dosering en succesvol afbouwen), wat niet het geval was. Daarnaast hebben wij verschillende terugvalpreventiestrategieën onderzocht voor individuen hersteld van minimaal twee depressies. We vonden dat het toevoegen van Preventieve Cognitieve Therapie (PCT) aan antidepressiva positieve effecten had op terugval over 24 maanden en dat het kosteneffectief was vergeleken met antidepressiva alleen. Het continueren van antidepressiva was niet superieur versus PCT terwijl werd afgebouwd met antidepressiva. Het toevoegen van een internetversie van PCT met minimale therapeutondersteuning aan reguliere zorg was niet effectief en kosteneffectief over 24 maanden vergeleken met alleen reguliere zorg. De belangrijkste klinische implicaties van deze studies zijn dat face-to-face PCT na herstel met antidepressiva wordt aangeraden en dat PCT een alternatief kan vormen voor individuen die de wens hebben om hun antidepressivum af te bouwen, alhoewel het afbouwen gepaard kan gaan met extra kosten.