Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Teacher professional learning through Lesson Study

An examination of Lesson Study in relation to adaptive teaching competence, teacher self-efficacy, and the school context
Promotie:Dhr. T.M. (Tijmen) Schipper
Wanneer:07 november 2019
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. K. (Klaas) van Veen
Copromotors:dr. S. (Siebrich) de Vries, dr. S.L. Goei
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Teacher professional learning through Lesson Study

Docentprofessionalisering met Lesson Study

Docenten in het voortgezet onderwijs zien zich geconfronteerd met complexe uitdagingen om hun onderwijs af te stemmen op een steeds meer divers wordende leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd moeten zij voldoen aan landelijke en schoolgerelateerde kwaliteitsstandaarden. Dit vereist een groot aanpassingsvermogen van docenten, maar zij voelen zich niet altijd in staat in te spelen op de leerbehoeften van leerlingen.

De Japanse professionaliseringsmethode Lesson Study biedt hierbij uitkomsten, vooral vanwege de expliciete focus op het leren van leerlingen. In een Lesson Study-cyclus werken kleine docententeams systematisch aan het voorbereiden, uitvoeren en observeren, nabespreken en herontwerpen van zogenaamde onderzoekslessen. onderzoek.

De promovendus heeft Lesson Study onderzocht aan de hand van vier empirische studies. De resultaten laten zien dat docenten die deelnemen aan Lesson Study zich bewuster worden van de verschillende leerbehoeften van leerlingen. Ook voelen zij zich competenter om in te spelen op deze leerbehoeften en alle leerlingen in de klas te betrekken. Daarnaast blijkt de schoolcontext, vooral schoolcondities zoals facilitering in tijd, samenwerking met collega’s en ondersteuning van schoolleiders, essentieel om het leren van docenten middels Lesson Study te bevorderen. Omgekeerd lijkt deelname aan Lesson Study ook de docentpercepties ten aanzien van de schoolcontext te beïnvloeden.