Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Gateway groups

The potential of multiple identities to improve intergroup relations
Promotie:Dhr. A.D.M. (Aharon) Levy
Wanneer:07 januari 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M. (Martijn) van Zomeren, prof. dr. E. Halperin
Copromotor:dr. T. Saguy
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Gateway groups

Meervoudige sociale identiteit gebruiken om intergroepsrelaties te verbeteren

Sommige groepen worden gevormd door personen met meervoudige sociale identiteiten (zoals een biculturele of biraciale achtergrond). Zouden deze groepen een rol kunnen spelen in conflictueuze situaties? Zouden zij bijvoorbeeld percepties en emoties positief kunnen veranderen? Promovendus Aharon Levy gebruikt hiervoor de term ‘gateway groups’ en keek drie potentiële voorbeelden: 1. Israëlische Arabieren in het Israëlisch-Palestijns conflict; 2. Servische Bosniërs in de Westerse Balkan; 3) biracialen in de context van interraciale relaties in de Verenigde Staten. Het doel van het onderzoek was te bepalen of deze gateway-groepen in staat zijn intergroepsrelaties te verbeteren en, zo ja, onder welke omstandigheden. Het onderzoek geeft inderdaad steun aan het idee dat gateway-groepen een positieve rol kunnen spelen bij de verbetering van intergroepsrelaties.